stockholm-hop-on-hop-off

Autobuzele turistice Hop-On Hop-Off. Argumente pro si contra

Orice oras care se respecta are un autobuz turistic, al carui ruta este conceputa de asa natura incat sa te plimbe pe langa toate punctele de interes turistic din oras. Te urci la statia de la Muzeul X si cobori la cea aflata in fata Galeriei Y. O vizitezi, galeria, nu statia de autobuz, si mergi mai departe. Iar daca autobuzul turistic reuseste sa si incapa pe stradutele inguste si intortocheate ale orasului (nu cum a fost acum cativa ani la Brasov – aminteste-ti stirea), demersul poate fi un succes garantat.

Totusi, cum esti un turist inteligent, trebuie sa detii toate informatiile, sa le pui cap la cap si sa actionezi in consecinta. Asa ca in cele ce urmeaza voi puncta cele mai importante aspecte de care trebuie sa tii cont in momentul in care decizi sa iei sau sa nu iei un Hop-On Hop-Off Bus (traucerea e ceva de genul sari sus, sari jos sau hai sus, hai jos).

In primul rand trebuie sa stii ca transportul turistilor se face de regula cu autobuze supraetajate. Te urci frumos cu un suc sau o cafeluta, te asezi pe unul din scaunele aflate la etaj si te bucuri de privelistea pe care ti-o ofera acest balcon mobil. Fiind un autobuz cu etaj deschis, inseamna ca ce iti ofera natura, vrei nu vrei trebuie sa primesti. Gandeste-te ca nu sunt numai zile de primavara cu 20 de grade afara si miros de tei infloriti. Cateodata mai bate vantul, sau incepe o rapaiala cu grindina aproape din senin. Sunt si zile de vara in care scaunele aproape ca se topesc din cauza celor 35 de grade de afara. Ca in orice sunt plusuri si minusuri.

Un mare avantaj al acestui sistem de a vedea un oras este audioghidul pe care il ai la dispozitie. Treci pe langa o cladire, iar in casti auzi in mai multe limbi de circulatie internationala informatii despre semnificatia acelui loc. Daca mergi pe jos, cel mai probabil vei auzi de la doamna ca iar ai uitat sa platesti cablul si ca va taie astia internetul, sau cum scutura aia de la 7 pledul pisicii si tot parul va ajunge in balcon. In mai toate autobuzele turistice ai Wi-Fi gratuit, iar de sus poti face poze foarte bune, evitand furnicarul de turisti de la firul ierbii (asflatului).

Autobuzul turistic poate fi o idee buna daca ai o escala de cateva ore (macar 3-4) intr-un oras si vrei sa vezi esentialul. Practic sa faci un tur ghidat complet al locului unde te afli, eventual sa tragi si cateva cadre, apoi sa cobori in 2-3 locuri care ti-au placut mai mult.

Dar acest tur costa. Si nu putin. Sa luam ca exemplu Barcelona, unde un bilet de o zi pe Barcelona Bus Turistic costa 29 de euro pentru un adult, iar unul valabil doua zile – 39 de euro. Daca sunt cumparate online, aceste bilete beneficiaza de 10% reducere. Sunt 3 rute, 44 de opriri in total, durata traseelor fiind de aproximativ 2 ore (pe 2 linii – rosu si albastru), respectiv 40 de minute pe cea de langa mare (linia verde).

Daca te deplasezi cu transportul in comun platesti (link) 14,50 euro pe un abonament valabil 2 zile. Si chiar si acest abonament beneficiaza de un discount de 10 procente daca este achizitionat online. Un abonament de 4 zile pe transportul in comun din Barcelona costa 27,50 euro, deci tot mai putin decat o zi cu autobuzul turistic.

Ideea e ca daca traseul turistic nu este dublat si de intrari la obiectivele intalnite pe parcurs, il cumperi fix degeaba. Dai niste zeci de euro ca sa vezi Sagrada Familia de afara, lucru pe care il poti face si coborand din metrou la statia cu acealasi nume. Iar rationamentul este valabil si pentru alte obiective. Asa ca cel mai bine faci dumneata o lista cu locurile in care vrei sa ajungi, le pui pe Google Maps si apoi compari traseul croit de tine cu traseele oferite de liniile turistice.

Iar nu merita sa mergi cu autobuzul turistic daca ai de gand sa stai 3-4 ore intr-un muzeu mare. Iti iei tur de o zi, iar de la 10:00 la 13:00 vizitezi Louvre-ul (si tot nu-l vezi in intregime). Apoi ti se face foame, mai pierzi si acolo o ora, o ora si jumatate, si iti continui vizita. Mai mult de 2-3 opriri (insotite de vizite) iti garantez ca pana seara nu mai faci. Si s-a terminat ziua!

Autobuzele turistice circula la un interval de 15-30 de minute, in functie de oras. La statiile aflate langa cele mai vizitate obiective, cozile pot fi destul de mari. Deci s-ar putea sa fie nevoie sa mai astepti un autobuz pentru a putea sa urci.

Insa, cu toate acestea, din autobuzul turistic vezi mult mai multe decat din metrou. Iar cu transportul in comun suprateran nu prea circuli in strainatate dintr-un singur motiv – nu prea le stii autobuzelor, troleibuzelor si tramvaielor traseul. Cu harta de la metrou e mult mai usor.

Apoi autobuzul turistic te tine legat o zi intreaga. Daca la un moment dat vezi un mall dragut, un cartier vechi cu mirosul aerului de altadata, un parc, sau mai stiu eu ce, nu poti sa te lasi purtat de instinct si trebuie sa iti continui traseul, ca doar ai dat bani pe biletul de o zi, nu?

O alta problema e ca autobuzele turistice nu circula pana seara tarziu, asa cum o face transportul in comun. Deci s-ar putea sa te trezesti ca pentru a te retrage la hotel mai trebuie sa platesti inca doua bilete de metrou/autobuz.

Pentru persoanele cu mobilitate redusa acest tip de deplasare este foarte bun. La fel daca ai grija buzunarelor. Nu te buzunareste nimeni ca in mijloacele de transport in comun, din simplul motiv ca meseriasii nu au acces in aceste autobuze. Teoretic.

Drept urmare, fii ca un croitor – masoara de 10 ori si taie o data. Nu costa mult sa te informezi.

 

1 Comment

  • Dani

    Pentru o vizita de cateva zile in Barcelona e fix ce trebuie. Poti cupla doua-trei obiective mari, unde se pierde mult timp intr o zi, la care sa ajungi cu metroul. Punct ochit punct lovit fara sa mai casti gura prin alte parti. A doua zi iei buss ul turistic si bifezi toate celelate obiective, cobori doar acolo unde esti interesat. Eu il folosesc de fiecare data.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *