Travel tips UTIL Util in vacanta

Ce avantaje si dezavantaje ai cand calatoresti cu companiile low-cost

04/09/2014
aeroport-marseille
[image name=line]

De multe ori, ideile de articole imi vin cand mai stau de vorba cu amicii. Ma contraziceam saptamana trecuta cu cineva pe tema curselor low-cost. Interlocutorul meu spunea ca el nu zboara cu astfel de companii, din cauza faptului ca au avioane vechi si ca … nu vrea sa moara. Replica mea instantanee: “cand s-a prabusit ultimul low-cost?”. Nu mi-a raspuns. Nu mai stia nici el pesemne.

Manat in lupta de aceasta contra, am zis ca ar fi bine sa pun pe doua coloane ce e bine si ce e rau la low-cost.

 

Avantaje curse low-cost

  • Preturi mai mici decat la cursele de linie, in cele mai multe cazuri, pentru pretul efectiv al biletului (exceptand bagaje si catering la bord).
  • Desi pentru unii pare greu de crezut, multe companii low-cost au o flota tanara, tocmai pentru ca nu-si permit ca avioanele sa se strice des si sa stea la sol.
  • Multe oferte promotionale.
  • Cu low-costul poti zbura one-way mai ieftin decat la companiile de linie. Acestea din urma vand, de regula, bilete dus-intors. Iar daca vrei sa iei numai dus, poti plati chiar mai mult decat ai fi platit pentru un dus-intors.
  • Curse fara escala, si in orase unde companiile nationale nu ajung. Sau ajung cu costuri mari (ex. Malmo, Torino, Malaga).
  • In aeroporturile mici te deplasezi repede. Totusi pot fi timpi suplimentari de asteptare la controlul vamal.
  • Aeroporturile secundare sunt ideale pentru a-ti inchiria o masina si a te duce in zona de “countryside” (la tara), daca nu te calatoresti exclusiv pentru orasul respectiv.

 

Dezvantaje curse low-cost

  • Platesti pentru orice serviciu aditional pe durata zborului (mancare, bautura, scaune preferentiale).
  • Platesti pentru bagajul de cala. La unele companii si pentru bagajul de mana de dimensiuni mai mari.
  • Platesti excesul de bagaj la aeroport. Am observat ca de abia asteapta cei de la check-in si de la imbarcare sa nu-ti intre bagajul de mana in “cubul” de masurare pentru a te suprataxa.
  • Cursele low-cost zboara in general pe aeroporturi secundare, aflate la mai mare distanta de oras decat in cazul aeroporturilor principale pe care zboara companiile de linie.
  • Program limitat. Pe multe relatii, zborurile sunt doar de 2-3 ori pe saptamana, nu zilnic.
  • Zboruri sezoniere. Iarna, unele destinatii “de vara” ies din program.
  • Check-in online. Daca ai uitat sa-l faci din timp, vei plati extra pentru serviciul din aeroport.
  • Scaunele nu se rabateaza (nu se dau pe spate), tocmai pentru ca spatiile dintre scaune sunt mai mici, si in acest fel incap mai multe randuri de scaune.
  • Deoarece un avion poate face si 6 segmente intr-o zi (3 curse dus-intors), cursele sunt predispuse la intarzieri.
  • Pe timpul iernii, au prioritate la degivrare, pe aeroporturile mai mari cursele de linie, care platesc “mai bine”. Asta inseamna ca poti avea din nou intarzieri.
  • Duty-free-uri micute si putine magazine in aeroporturile secundare.

 

De calitatea factorului uman nu o sa discut. Am intalnit si cabin-crew de la companii de linie care sa nu fie foarte amabili. Deci asta tine de dispozitia fiecaruia in ziua aborului.

Prima companie low-cost a fost Southwest Airlines, in 1971, iar prima companie care a oferit bilete ieftine transatlantice a fost Loftleiðir (companie islandeza) in 1973.

 

* Daca ti se pare util, te astept cu un like pe facebook.com/Mihajurca.ro. Multumesc!

*Fii la curent cu postarile mele. Nu pierde urmatoarele ponturi!

banner-mobile
banner-mobile

6 Comments

  • Reply Laura 04/09/2014 at 13:54

    Un punct forte la low-cost este ca ai limita de bagaj 32 de Kg, pe cand la Tarom, spre exemplu, sunt doar 23. Un dezavantaj la low-cost este ca pe unele rute au niste ore imposibile: ba te trezesti cu noaptea in cap sa pleci, la intoarcere pleci si la 00:00 noaptea. Personalul este mai amabil la un low-cost pentru ca sunt tineri, pe cand la companiile mari le uita Dumnezeu in functie pe dudui, au si 50 si ele tot acolo sunt.

    • Reply Mihai Jurca 04/09/2014 at 16:24

      Ai bagaj de 32 KG la cateva companii, printre care Blue Air si Wizz Air. In rest, in afara, limita este de obicei mai mica. Iar la cele 32 KG ajungi doar daca … platesti. 🙂

  • Reply ioana 05/09/2014 at 15:52

    …daca e vorba ca te lasi inspirat de cei din jur pt a scrie articole, imi voi permite sa vin si eu cu o propunere/sugestie: ai putea sa ne inveti, te rog cum sa procedam cand solicitam o rambursare (fie ea integrala sau doar partiala) de bilete de avion? Stiu ca difera in functie de companie, dar macar cateva sfaturi generale.

    Concret (si pe scurt):
    De 2 ori mi s-a intamplat sa cumpar bilete de avion de pe site-ul Opodo si nu mi-au raspuns niciodata la solicitarile de rambursare, desi am explicat ca am avut motiv serios (de “forta majora”) care m-a impiedicat sa iau avionul (decesul cuiva din familie pt care aveam justificativ, adica certificat de deces).

    Dar acest site si altele asemenea (adica si altele care fac pe intermediarul vanzand bilete pt zeci/sute de companii aeriene) nici macar NU au o adresa de mail la care sa li se adreseze strict cereri de rambursare.

    ***Si totusi:
    ceea ce MA NTERESEAZA IN MOD SPECIAL este sa stiu despre metode de a le solicita rambursarea cu argumente JURIDICE, altfel nu cred ca se vor lasa “impresionati”:)

    Multumesc pt rabdarea de a citi aceste randuri.

    • Reply Mihai Jurca 08/09/2014 at 10:46

      Buna, Ioana!

      Sincer sa fiu nu m-am confruntat cu problema asta pana acum. Din pacate e greu sa ceri o rambursare a sumei platite pentru cateva nopti de cazare deoarece in momentul in care faci rezervarea, te declari de acord cu niste termeni si conditii.
      http://www.opodo.com/terms_conditions/
      Cat despre documente justificative, iti dai seama ca daca ar lua la verificat toate hartiile pe care le primesc din diverse tari ale lumii, ar fi pacaliti foarte des. Imagineaza-ti cum ar arata un document venit din Coreea de Sud sau din Uganda. Cum le verifici?
      Poti incerca un telefon la ANPC, desi nu stiu daca intra in aria lor de actiune, pe motiv ca site-urile acestea nu sunt inregistrate in RO.
      Pe viitor, incearca sa faci rezervari cu politica de anulare avantajoasa. 🙂

      • Reply ioana 08/09/2014 at 13:54

        Buna ziua, Mihai

        Iti multumesc frumos pt ca ti-ai gasit timp sa-mi raspunzi, apreciez.

        Stiu ca e adevarat ce spui tu, dar mai stiu si ca acel site propune diverse tipuri de asigurari – de bifat (daca vrem..) la momentul cumpararii biletelor pe internet, iar eu am bifat “asigurare anulare”.

        Prevazatoare cum sunt, eu oricum imi iau mereu optiunea de asigurare (asigurare anulare si/sau medicala) si acum venise momentul sa ma folosesc PT PRIMA OARA de asigurarea pe care le-am platit-o separat de biletele de avion.

        Cu alte cuvinte: pt CE le-am platit asigurarea daca oricum nu ma voi putea bucura de efectele ei, ci sunt obligata sa raman supusa termenilor contractului general, cel pe care l-ai citat si tu mai sus?!

        Ca site-ul nu e inregistrat in Romania, asta nu e problema, eu oricum nu mai locuiesc in Ro. de 8 ani, ci intr-una din tarile in care e inregistrat Opodo. Si cu privire la intrebarea ta: ma gandesc ca cei care trimit justificari medicale din Coreea de Sud sau Ungada, vor avea bunul simt sa le treaca pe la un traducator autorizat inainte de a le trimite la Opodo in vederea obtinerii rambursarii 😀 Pt verificari de veridicitate, Opodo are proceduri prestabilitate. O justificare medicala spre exemplu este inregistrata in registrele spitalului, altfel e clar ca e falsa si prin urmare nu va fi luata in seama. Dar in fine, sa ma scuzi, te rog pt detaliile in care intru:))))

        Sunt doar dezamagita pt ca imi dau seama ca atat timp cat platesti, esti bun de plata. Dar cand ceri si rezultatele serviciului pt care ai platit, atunci dai de urechi surde.

        Si o spun fix eu care rar am cerut sa am parte de TOT ceea ce mi s-a promis la momentul platii. Iau avionul de vreo 10 ani si in 10 ani am mai avut parte de mici nedreptati (inevitabil) pe care le-am trecut cu vederea, nu am cerut niciodata ceea ce mi s-ar cuvenit….fie. Asta e insa prima oara in 10 ani cand VREAU rambursare de bilete de avion:))) Si se pare ca nu o voi vedea:)))

        Nu-mi mai raspunde daca nu ai timp….oricum nu ti-am mai adresat nici o intrebare:)

        Multumesc pt tot. Mult succes in tot ceea ce faci !

  • Reply Cirpian 27/03/2015 at 23:25

    Eu am zburat decat cu Blue Air ca companie low-cost. Am fost foarte multumit de servicii. Am zburat dus-intors de la Bruxelles Zaventem (Aeroportul principal al capitalei Belgiei) cu doua avioane vechi de 25 de ani, care s-au miscat impecabil (nici macar o scartaiala). Am avut noroc la intoarcerea din Belgia ptr ca aveam greutatea de 9 kg (in 2012 limita la bagajul de mana era de 7 kg), nu ne-a controlat nimeni la bagaje. Anul acesta intentionez sa zbor tot la Bruxelles cu Blue Air, asta daca nu Tarom mai introduce oferta de 100 de euro dus-intors pe anumite rute cum a avut la inceputul anului. Deci per total eu sunt pro companii low-cost.

  • Leave a Reply