secrete-stewardese-piloti

Ce (probabil) nu stiai despre zborul cu avionul. 18 secrete ale pilotilor si stewardeselor

[image name=line]

“Rasfoind” internetul, am dat zilele trecute peste un articol care aduna laolalta 30 de secrete ale pilotilor si insotitorilor de bord. Practic acestea sunt comentarii venite din partea oamenilor pe un forum, din categoria “am eu o prietena stewardesa care zicea ca …” sau “am auzit eu ca …”.

Le-am luat la rand, am mai intrebat si eu in stanga si in dreapta daca e asa si am incropit o lista de 18 puncte pentru voi.

 

Te pot salva mastile de oxigen in caz de decompresie?

Povestea cu mastile de oxigen sta cam asa. Toate avioanele sunt dotate cu masti de oxigen care in caz de decompresie cad automat. Problema e ca oxigenul din ele dureaza doar vreo 15 minute. Suficient insa pentru pilot sa coboare avionul la o altitudine sigura (unde se poate respira liber) de aproximativ 3.000 de metri. Ca sfat, toti au cazut de acord ca la o altitudine de croaziera de 10.000 de metri, in caz de decompresie, ai vreo 20 de secunde inainte sa lesini. Asa ca pune-ti mai intai masca de oxigen, si de abia apoi ajuta-i si pe cei din jur. 🙂

 

Bacterii si virusi in avion

Mocheta, scaunul, toaletele, manerele sau fuselajul sunt de departe cele mai murdare locuri despre care vei auzi vreodata. In afara de faptul ca avionul e curatat in vreo 10 minute cand e la sol (adica aspirat si spalat doar in cazul in care e ceva evident), de-a lungul a 24 de ore, se perinda prin avion in jur de 600-700 de pasageri (pe avioanele cu care se zboara in Europa), care mai de care mai “curati” si mai “sanatosi”.

La finalul unui zbor, avionul poate arata dezgustator: voma pe podea, urina in baie, diferite mancaruri lipite pe scaune, pe sub scaune sau pe masute si bineinteles hartii si ambalaje cat cuprinde. Nimeni nu e testat de boli contagioase cand se urca in avion, asa ca e posibil sa te imbolnavesti daca esti un calator frecvent.

Sfat: Adu-ti intotdeauna cu tine casti daca vrei sa urmaresti un film in avion. Castile pe care compania aviatica le ofera gratuit calatorilor nu sunt noi. Sunt doar reambalate, dar au mai fost folosite de muuuuulte ori. Nici macar apa din avion nu este curata. Pentru ca ea vine din tank-urile vechi de vreo 20 de ani si curatate doar cu diferiti dezinfectanti. Asa ca nu te spala nici macar pe dinti cu apa de la toaleta.

 

Ne prabusim daca avionul e lovit de fulger?

Raspunsul este NU! Nu te prabusesti. E drept ca poti avea un super ghinion si fulgerul sa loveasca direct in rezervorul de combustibil, si-atunci avionul explodeaza, dar asta s-a intamplat o singura data in istorie si e clar ca oamenii aia au fost teribil de ghinionisti. In mod normal, avioanele sunt lovite destul de des de fulger. Au paratraznet, o sa auzi un zgomot puternic, avionul e luminat, dar nu se intampla nimic. Zborul continua in siguranta de cele mai multe ori.

 

Pilotul „da cu noi de pamant” la aterizare

Cand e vreme rea afara, parca ai ceva mai multe emotii la aterizare decat de obicei. Si, culmea, aterizarea e ceva mai dura de data asta, ca sa stii ca nu ti-ai facut griji degeaba. Ei bine, asa sunt regulile si asa e normal. In caz de polei, zapada, ploaie, apa pe pista, pilotul trebuie sa „tranteasca” ceva mai tare avionul, ca sa nu apara acvaplanarea si avionul sa derapeze. Deci nu, nu e din cauza conditiilor meteo, ci asa a vrut pilotul. 🙂

 

“Chilipiruri” din Duty Free?

Nu cred ca sunt multi care sa calatoreasca mai mult decat insotitorii de zbor si pilotii. Asa ca tot ei stiu, in principiu, care sunt cele mai bune preturi pentru cosmetice, parfumuri, ciocolata sau alcool. Si, au spus in cor: Duty Free-ul e scump.

Majoritatea duty free-urilor nu ofera de fapt produse fara taxe, si tot ce gasesti acolo poti cumpara din mall sau supermarket la pret mult mult mai mic. Duty free-urile sunt de ajutor doar in cazul in care ai uitat sa iei un mic cadou pentru cineva drag si te scot din impas.

 

De ce se sting luminile din avion la decolare si la aterizare?

La fiecare decolare si aterizare, insotitorul de zbor anunta ca se vor stinge luminile pe durata decolarii/aterizarii. De ce? Se vor intreba cei mai multi. E o regula internationala de siguranta. Daca afara e noapte si in avion lumina e puternica, in caz de evacuare de urgenta, cand o sa incerci sa iesi din avion, nu o sa vezi absolut nimic. Asa ca, regula spune ca e bine ca ochiul sa se obisnuiasca, iar diferenta de lumina sa fie cat mai mica.

 

Toaletele se deschid si din exterior

Credeai ca daca te-ai incuiat in toaleta sa fumezi o tigara sau sa iti faci de cap cu iubitul/iubita, esti in siguranta? NU. Toaletele se pot deschide foarte usor si din exterior, chiar daca ai tras zavorul. Ti-am explicat mai multe despre cum faci asta intr-un articol mai vechi.

 

Majoritatea pilotilor dorm in timpul zborului?

Si acesta este un mit, dar se pare ca adevarat! Pentru ca la un zbor de 5-6 ore, cei doi piloti de la mansa lucreaza propriu-zis in jur de 1 ora. 20-30 de minute decolarea si aducerea avionului la altitudinea de croaziera, si inca vreo 30 de minute coborarea. Restul timpului si-l petrec in cockpit, de cele mai multe ori odihnindu-se. Exista totusi o regula, stewardesele trebuie sa intre sa ii verifice la fiecare 30 de minute.

Oricum, avionul este in siguranta, pentru ca in 90% din timp zboara pe pilot automat, iar majoritatea accidentelor se intampla la decolare sau la aterizare :).

 

Companie mare = Piloti cu experienta?! Nu neaparat!

Chiar daca vorbim despre Emirates, Qatar, British Airways sau Air France si despre servicii de cea mai buna calitate, nu te astepta ca pilotii lor sa fie dintre cei mai experimentati. Au avioane noi, e drept, dar pilotii trebuie sa invete cumva si ei. Nu te mira daca intr-o zi vei afla ca pilotul cu care ai zburat are doar 21 de ani si e iesit de pe bancile scolii de piloti de vreo saptamana. El zboara intotdeauna asistat de un instructor cu cateva zeci de mii de ore de zbor la activ, care ii acorda toata atentia lui.

 

Lacat la valize

Subiectul asta e unul sensibil. Asta pentru ca nu doar la noi in tara se fura din valize intr-o veselie. Si in alte aeroporturi din lume e la fel. Asa ca nu uita sa iti incui valiza. Si cand spun valiza, nu ma refer numai la cea pe care o trimiti la cala, ci si la valiza mica pe care o pui in compartimentul de deasupra.

Stewardesele spun ca se intampla frecvent sa dispara telefoane mobile, laptopuri, bani din porofelele pasagerilor, in timp ce acestia trag un pui de somn. Asa ca mai bine sa ai grija, decat sa ramai fara banii de vacanta.

 

Aparatele electronice inchise. Regula pentru toti? Sau doar pentru pasageri?

Unele stewardese par sa nu tina cont prea mult de aceasta regula cand vine vorba despre telefoanele proprii. Imediat dupa ce se aseaza pe jumpseat (scaunul de decolare), in spatele avionului, unele dintre ele recunosc ca isi scot telefonul mobil si trimit mesaje sau stau pe Facebook. Atat cat mai e semnal :)!

 

Mancarea pilotilor

Stewarzii si pilotii pot manca aproape orice din avion. Tot timpul cateringul incarca mancare mai multa la bord. Dar pe langa mancarea pentru pasageri, pe fiecare zbor exista si ceea ce se numeste crew meal. Si, pentru ca au existat cazuri de otravire sau toxiinfectie alimentara in cazul pilotilor, acestia nu primesc niciodata acelasi fel de mancare. In cazul in care un sandwich este stricat , macar ramane un pilot „intreg”, sa aterizeze in siguranta avionul.

 

Autoritatea capitanului

Stii povestile alea pe care le mai auzi, de genul, „pilotul asta se crede Dumnezeu”?. Sa stii ca e un sambure de adevar aici, pentru ca, dupa ce usile avionului se inchid, comandantul chiar devine un fel de Dumnezeu in avion. Nu doar pentru ca el e la mansa la decolare si aterizare si de el depind vietile a cateva sute de oameni, ci si pentru ca are voie sa aresteze oameni in avion (unele companii au si catuse la bord), sa dea amenzi si sa semneze testamentul unui muribund de la bord.

 

Ne prabusim daca se opresc motoarele avionului?!

In principiu, NU! Asta pentru ca, un avion fara motor planeaza cam 6 mile marine (11,1 kilometri) pentru fiecare 1.500 de metri altitudine. Asa ca daca se intampla o “nefacuta” cu motoarele la 10.000 de metri altitudine, avionul poate plana pana la 42 de mile (77,8 kilometri) – timp in care se pot remedia o gramada de probleme:)!

 

Care sunt cele mai periculoase momente ale zborului?

Se stie ca momentele in care se intampla cele mai multe accidente sunt decolarea si aterizarea. Mai exact, ne spun specialistii, primele 3 minute ale decolarii si ultimele 8 inainte de aterizare!

 

180 de locuri in avion, 185 de bilete vandute

Unele companii vind mai multe bilete decat numarul de locuri dina avion. Asta pentru ca unii pasageri nu se prezinta la imbarcare, intarzie, etc. Insa uneori se prezinta, si atunci, daca ajungi ultimul la check in, esti lasat pe-afara. Ai dreptul la reprogramare, despagubiri, etc :)!

 

Semnale secrete

Daca se intampla sa fie teroristi la bord, se spunea intr-o vreme, ca avionul aterizeaza cu obloanele ferestrelor inchise, tocmai ca sa avertizeze ca exista o problema la bord. Insa regula aceasta nu s-a confirmat niciodata. Pilotii spun ca ar exista totusi un alt mod de avertizare: la aterizare, se lasa flapsurile aripilor deschise. Speram sa nu aflam niciodata daca e adevarat sau nu!

 

Scrumierele din avion

Ai vazut si tu probabil ca sunt scrumiere pe majoritatea usilor de toaleta din avion. Si pe interior, si pe exterior. Si nu sunt acolo pentru ca sunt avioanele vechi, de pe vremea cand fumatul in avion era permis. Sunt acolo pentru ca, in cazul in care ignori regula cu fumatul la bord, sa arunci totusi tigara in scrumiera si nu in cosul de gunoi plin de hartii, unde risti sa provoci un incendiu.

* Daca ti-a placut, te astept cu un like pe facebook.com/Mihajurca.ro. Multumesc!

11 Comments

  • Nicky

    Aha, interesant! Despre luminile stinse la decolare/aterizare m-am intrebat de multe ori, dar nu am gasit pana acum un raspuns! Dar de ce oare se ridica si obloanele?

    • Cristilena

      Pentru ca in caz de o aterizare fortata sau o evacuare de urgenta, sa poti vedea care este situatia din exterior pe orice fereastra. Daca este un foc la motor din partea stanga, vor trebui deschise doar iesirile de pe dreapta. Daca ai foc, fum sau apa in spate, va trebui sa iesi prin fata.

  • Dana

    Se ridica obloanele pt a avea vizibilitate la aripi. Foc la motor sau hheatza pe aripi etc. Pasagerii pot avertiza eghipajul.
    De ex un avion s-a intors la sol dupa decolare pt ca avea un sarpe pe una din aripi 😉

    • Adrian Dumitrescu

      :))))) Se ridica pentru ca in cazul unui accident sa fie lumina naturala in avion. Practic lumina se stinge nu pentru a se obisnui ochii cu intunericul ci cu lumina naturala.
      P.S si cine ar trbui sa vada aripile? Pasagerii?

      • Cristina

        Atat pasagerii cat si insotitorii de bord trebuie sa fie atenti. Da, insotitorii de bord o sa ajute si o sa indrumeze pe cat posibil pasagerii in caz de urgenta, dar cand este vorba de propria viata, nici un insotitor de bord nu o sa i-a pasagerul in brate ca sa il scoata afara. In ultimul moment, cand situatia devine foarte grava, acesta se va salva. Pentru ca pretul biletului de avion nici pe aproape nu costa cat propria viata.

  • Iuliana

    Cat despre autoritatea pilotilor, ei pot oficia si casatorii la bordul avionului 😉

  • Cris

    mentioneaza si sursa de unde ai facut traducerea.

  • Barascu Violeta Ramona

    Un articol foarte interesant felicitari!

  • Doroftei Anamaria

    Bună. În caz de hijack (teroristi) la bord piloții la aterizare lasă flapsurile închise. La fiecare aterizare normala ele se deschid.

  • Cris

    Planeaza 6NM la fiecare 1500 m .altitudine/5 nivele in 6NM .Cat timp , cu toate motoarele oprite , isi poate mentine nivelul ? Poate face o manevra de evitare , stanga /dreapta ?

Leave a Reply to Barascu Violeta Ramona Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *