presiune-1

De ce “pocnesc” croissantele in timpul zborului

Un titlu mai bun care sa se incadreze in 45 de caractere nu am gasit. Priveste poza de mai sus. Un banal croissant, al carui ambalaj sta sa bubuie. Se intampla la 10.000 de metri, in timpul zborului de acum doua saptamani spre Milano.

Te-ai uitat vreodata cu atentie la produsele care iti sunt servite in timpul unui zbor, in momentul in care se face service-ul? Pungile de alune, croissantele sau sandwichurile sigilate, pot avea ambalajele “umflate”. Si cu toate acestea, nu-s nici stricate si nu au fost tinute nici in soare.

Explicatia este relativ simpla. La nivelul marii, presiunea atmosferica este de aproximativ 14,7 PSI (pounds per square inch), adica vreo 760 de milimetri coloana de mercur, cum o anunta Radio Romania Actualitati. La altitudinea la care zboara avioanele, sa zicem 10.000 de metri, presiunea este de doar 4 PSI (207 mm coloana de mercur). Iti dai seama ce se intampla cu tine daca te extrage cineva din avion la acea presiune si la o temperatura de -60 de grade.

Dupa decolare, incepe presurizarea cabinei avionului, astfel incat la altitudinea de croaziera, presiunea din avion (cabin altitude) este similara presiunii intalnite la inaltimi de 1800-2400 metri deasupra nivelului marii. Deci, la unele avioane, ai aceleasi conditii pe care le-ai resimti daca ai fi cocotat pe cel mai inalt varf montan din Romania. Avioanele mai noi, mai moderne, au cabin altitude-ul mai mic. Citeam ca un Airbus A380, in timp ce zboara la 11-12.000 de metri, are o presiune in cabina egala cu cea resimtita la 1.520 de metri altitudine. Iar la Boeing 787 Dreamliner, presiunea este cea de la 1.800 de metri.

Si sa revin la croissant. Acesta fiind ambalat si sigilat “la sol”, presiunea din punga este mai mare decat cea din avion la 11.000 de metri. Prin urmare, aerul din punga se dilata, deci punga sta sa pocneasca.

Acum uita-te la sticla de plastic de mai jos. S-a baut din ea pe parcursul zborului, iar la aterizare a inceput sa se “stranga”. De ce? Se produce fenomenul invers. De altfel, imi spunea doamna mea, ca atunci cand lucra ca insotitor de zbor in Romania, se intampla ca pungile produselor sa se mai sparga in timpul zborului, iar pasagerii sa refuze produsul pe motiv ca parca “a mai fost mancat o data”.

Conform rationamentului de mai sus, gandeste-te acum ce se intampla cu organele tale interne pe parcursul unui zbor, ca te duce capul. Inspirati, expirati …

presiune-2
presiune-3

 

1 Comment

  • Paul

    Dar pungile de Bake Rolls din spate? Ele de ce nu-s la fel?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *