anunturi-avion

Lectie de calatorie. Ce inseamna mesajele transmise de pilot pe parcursul zborului

[image name=line]

“Cabin crew prepare all doors and crosscheck!”. Este numai unul dintre anunturile pe care le auzi, garantat, de fiecare data cand calatoresti cu avionul. Prima parte a sintagmei este foarte clara – usile sunt verificate si zavorate conform normelor in vigoare, dar urmeaza crosscheck-ul. Ce-o fi ala?

In cele ce urmeaza vei afla, explicate de cineva care a facut mai multe crosscheck-uri la viata sa decat am inchis eu fereastra, ce inseamna fiecare mesaj pe care il auzim in avion. Si sunt interesante!

 

Cabin crew start you safety and security search!

Anunt facut prin interfon, imediat ce insotitorii de zbor au ajuns in avion, cand pasagerii nu sunt inca imbarcati. Regula spune ca trebuie ca fiecare insotitor de zbor sa isi verifice zona alocata, incat sa nu existe obiecte straine sau nelalocul lor, iar echipamentele (butelia de oxigen, halon, trusa de prim ajutor, lanterne, etc) sa fie perfect functionale, conform standardelor. Apoi, fiecare insotitor de zbor anunta daca verificarea este in regula sau nu, si se poate incepe imbarcarea.

 

Anunturi de “welcome on board” (bun venit la bord)! In momentul acesta, atentia se indreapta catre pasageri, catre confortul lor si catre probleme medicale care pot fi preintampinate inca de la sol.

 

Cabin crew boarding is completed!

Se face imediat dupa ce ultimul pasager s-a imbarcat, iar echipajul se pregateste sa inchida usile. Se primesc listele cu numele si incarcatura pasagerilor, iar insotitorii de zbor pregatesc cabina pentru decolare (pun bagajele in compartimentele de sus, le inchid, etc).

 

Cabin crew prepare all doors and crosscheck! (sau) Cabin crew arm your doors and crosscheck! (depinde de fiecare companie)

Cand se da acordul de la sol sa se inchida usile avionului, seful de cabina face un anunt de “armare” a usilor. Fiecare insotitor de zbor are in responsabilitate o usa a avionului pentru care raspunde din momentul in care se pleaca de la sol si pana la aterizare.

Armarea usii presupune punerea in functiune a toboganelor de urgenta, pentru ca in caz de o evacuare neasteptata, acestea sa se deschida automat. Totodata, este foarte important ca dupa aterizare, acestea sa fie corect dezarmate (adica se invarte o maneta sau se pune un “zavor” de siguranta (safety pin), pentru ca, in caz contrar, risca sa se deschida cu o putere foarte mare, punand in pericol viata celor de la sol, aflati pe scari pentru debarcare.

Armarea si dezarmarea usilor se verifica de 2 persoane intotdeauna, din cauza accidentelor frecvente cauzate de insotitorii de zbor sau din cauza oboselii si a neatentiei. Au existat cazuri cand, din cauza neatentiei, toboganele nu au fost dezactivate cand s-a ajuns pe aeroportul de destinatie, iar cei care puneau scara pentru debarcare au fost omorati de deschiderea lor accidentala.

 

Cabin crew prepare for take-off!

Cu 2 minute inainte de decolare, pilotul face un ultim anunt pentru insotitorii de zbor, ca acestia sa fie asezati, cu centurile de siguranta cuplate si pregatiti pentru decolare. Din acest moment, este indicat ca pilotii sa fie contactati doar in caz de urgenta, pentru cel putin 15 minute.

 

Top of descent

Pilotul anunta ca a inceput coborarea. Din acest moment, pana la aterizare, mai dureaza 25-30 de minute, in functie de tipul avionului.

 

Cabin crew prepare for landing!

Se aude cu 2 minute inainte de aterizare. Dupa ce s-a verificat ca toata cabina sa fie in siguranta, este ultimul anunt inainte de aterizare, facut tot de pilot, pentru siguranta insotitorilor de zbor. Ei trebuie sa fie asezati, cu centurile de siguranta cuplate.

 

Cabin crew prepare all doors and crosscheck! Sau cabin crew disarm all doors and crosscheck!

Anuntul este facut de piloti, in momentul in care avionul ajunge la standuri, in pozitia de parcare, si se pot dezarma usile. Procedura este identica cu armarea de la inceput, fiind verificata intotdeauna de 2 insotitori de zbor.

 

Clear to open doors!

Anunt facut de seful de cabina, cand se primeste ok-ul de deschidere a usilor de la agentul de sol, aflat afara.

 

* Daca ti se pare interesant, te astept cu un like pe facebook.com/Mihajurca.ro. Multumesc!

6 Comments

  • v

    Nu prea are legatura cu realitatea… ce zici tu acolo …hmmm nu prea e asa. No offense

    • Mihai Jurca

      Asteptam cu interes mai multe detalii. 🙂

      • V2

        Pai la o prima trecere, 2 chestii. Nu exista dezarmare corecta a usii, ca altfel se deschide cu presiune si loveste oamenii de la ground. Exista deschidere a usii armate, cu safety pin out, cand sare toboganul, si deschidere dezarmata, normala, cu safety pin in. Ele sunt actionate hidraulic. La deschiderea de urgenta se deschid automat si sare toboganul, iar la deschiderea normala trebuie sustinuta manual. Asta la Airbus.

        si 2, inainte de top of descent cabin crew sunt deja anuntati sa isi ocupe pozitiile (pe jump seats) si sa isi puna centurile. Asta dupa ce au securizat cabina si s-au asigurat ca si pasagerii au centurile. Prepare to land cu 2 minute inainte de touch down e un ultim semnal, in care cabin crew repeta in minte ultimele proceduri de urgenta, silent review se numeste (verifica pe geam outside conditions, daca suntem unde trebuie, daca nu arde ceva si ce se mai poate) si sunt pregatiti sa intervina rapid. In caz ca urgenta intervine in alta faza a zborului, sunt instruiti si pasagerii.

        Astea si multe alte detalii :).

  • cristina

    Fiecare companie isi are propriile proceduri si anunturi standard.La compania unde lucrez eu pasagerii vor auzi din partea pilotilor doar ”Cabin crew take your seats for take off/landing” si eventual un anunt cu informatii despre ruta..timp de zbor..conditii meteo.

  • sss

    Se zice Cabin Crew START of descent, nu TOP of descent 🙂

Leave a Reply to v Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *