pericole-avion

Lista problemelor care pot aparea la 11.000 de metri altitudine si rezolvarea lor

[image name=line]

In ultima vreme auzim tot mai des ca zborul cu avionul este mai sigur decat mersul cu liftul, bicicleta, trenul sau masina. Si totusi, sunt atatea personae terifiate de-a dreptul de un zbor cu avionul. Asa ca, o sa incerc sa va spun cam ce pericole va pasc in avion. Si, ce sanse aveti sa iasa totul bine, in cazul in care va loviti de acestea.

Ca sa incep cu inceputul, intotdeauna trebuie sa te pregatesti “moral” pentru un zbor cu avionul. Si cand spun moral, nu spun sa te duci la biserica inainte de calatorie :-P.

Tinuta trebuie sa fie lejera, preferabil bumbac si fara tocuri (niste pantofi sport ajuta si in caz de aterizare fortata, cand trebuie sa parasesti avionul in super viteza, si sa nu scoti ochii pasagerului de langa cu tocul cui al pantofului fitzos ”Louboutin”).

E bine ca bagajele sa fie tinute intotdeauna in compartimentele de sus, si compartimentele sa ramana inchise. Au fost multe cazuri de pasageri raniti de caderea bagajelor la deschiderea compartimentului de deasupra, copii care s-au trezit cu genti in cap sau stewardese cu gleznele scrantite pentru ca se impiedica de bagaje lasate pe culoar.

decolare

Foto: Wikimedia Commons

In principiu, cele mai periculoase momente ale zborului, atunci cand se si intampla cele mai multe accidente, sunt primele 3 minute de la decolare si ultimele 8 minute inainte de aterizare. Atunci trebuie sa fii cu ochii in patru, sa te gandesti cum reactionezi in cazul in care apare orice problema si sa nu uiti sa localizezi cea mai apropiata iesire de urgenta. In caz de aterizare de urgenta, ai doar 90 de secunde la dispozitie ca sa evacuezi avionul.

In cazul in care ai ghinionul sa fii deasupra apei si sa apara o problema, te anunt ca sansele de reusita ale unei amerizari sunt de doar 1%. Asa ca nu te panica daca nu stii sa inoti.

Dar, pe parcursul zborului, mai ales daca e o cursa transatlantica, mai pot aparea milioane de probleme. Nu doar ale aeronavei, ci si cauzate de pasageri.

 

Foc la bord

In cazul in care ai ghinionul si dai de un pasager care crede ca le stie pe toate si merge sa fumeze in toaleta, fii strict si stinge-i TU tigara. Daca nu vrei sa iti creezi probleme, anunta totusi insotitoarele de zbor. Se intampla frecvent sa se fumeze in toalete si tigarile sa nu fie stinse complet. Apoi, aruncate in cosul de gunoi plin cu hartii, in doar 2-3 minute ai un foc de tabara de toata frumusetea. Si daca mai zbori si peste Ocean, sansele sa ajungi cu bine la destinatie se pot diminua simtitor.

Exista diferite sisteme de stingere a incendiilor din avion, vreo 10-12 stingatoare la bord, dar se spune in aviatie, ca daca un incendiu la bord nu a fost stins in 2 minute, nu mai poate fi stins.

 

Cazuri medicale

In conditiile “nefavorabile” din avion – presiune atmosferica indusa, temperatura scazuta, aer conditionat recirculat de 100 de ori sau oxigen la limita cat sa putem respira – corpul nostru sufera. Iar cand avem de-a face cu un zbor lung, orice mica boala pe care o ai, se agraveaza. De aceea, daca te simti rau inainte de un zbor lung, mai bine amana sau anuleaza calatoria.

Infarct la bord? DA. Se intampla. Si e foarte neplacut, mai ales pentru ca orice aterizare de urgenta dureaza cel putin 20 de minute, in cazul in care te afli in apropiere de un aeroport. Iar ambulanta nu vine la 10.000 de metri altitudine.

Insotitorii de zbor sunt instruiti sa ofere primul ajutor si sa faca CPR (compresii de resuscitare) cel putin 45 de minute.  Exista diferite medicamente la bord, care pot fi oferite pasagerului suferind doar cu acordul unui doctor sau a capitanului. Dar acestea nu fac minuni.

La companiile mari, exista un sistem instalat in avion, numit Medlink, care iti poate lua toate semnele vitale si le transmite mai departe catre un spital conectat permanent. Doctorii de la sol (Texas in cazul Medlink) analizeaza situatia pacientului, semnele vitale si recomanda insositorilor de zbor pasii urmatori pentru a-l ajuta pe pasager. Medlink e un ajutor de nadejde in avion pentru ca esti de fapt conectat permanent cu un specialist care iti poate da detalii despre pasager. Asta ar trebui sa conteze atunci cand iti alegi compania aeriana cu care zbori si de fapt aceste mici detalii fac diferenta de pret la biletul de avion.

 

Nastere la bord/alergii/crize de epilepsie

Sunt zeci poate sute de mii de zboruri in fiecare zi. Printre cele mai intalnite probleme care cauzeaza aterizari de urgenta nu se numara problemele tehnice, asa cum ai putea crede. Ci urgentele medicale.  In fiecare an, zeci de copii se nasc la bordul unei aeronave.  Uneori, femeia care calatoreste, nu urmeaza sfatul  medicului si merge si dupa 32 de saptamani se sarcina cu avionul. Alteori, intra in travaliu mai devreme si te trezesti ca asisti la nasterea unui bebelus in mijlocul avionului. Bineinteles ca in acest timp, pilotul pregateste o aterizare de urgenta.

aterizare-urgenta

Aterizare de urgenta pe Aeroportul Birmingham (Foto Wikimedia Commons)

Alta probleme medicale frecvente aparute in avion sunt tromboza (umflarea picioarelor pentru ca nu te misti in avion si ai o circulatie proasta a sangelui la nivelul membrelor), epilepsia ( la 3 crize de epilepsie successive la un pasager, se recomanda aterizarea de urgenta) sau alergiile. Sunt multe persoane, mai ales din tarile sarace, care nu au nici cea mai mica idee ca pot fi alergici la ceva. Asa ca, atunci cand le sunt servite fructe de mare, peste, nuci sau alune, in avion, dupa doar 10-15 minute de la masa copioasa dezvolta alergii agresive care pot duce chiar si la deces. Li se poate umfla fata, limba, gatul … li se blocheaza caile respiratorii si … cam asta e!. Tot la companiile mari, exista in trusa de urgenta un EPIPEN cu adrenalina care poate fi https://www.mihaijurca.ro/wp-content/uploads/concerte-1.jpgistrat pasagerului cu alergie severa.

 

Decompresie

O problema cu care se confrunta in special aeronavele mai vechi este decompresia. Vedem des asta prin filme. Se face o gaura in fuselaj, cad mastile de oxigen si totul zboara prin aer. Ei bine, chiar asa e si in realitate. Doar ca mult mai rapid, la o viteza mai mare si in principiu, la altitudinea de 10.000 de metri ai cu indulgenta 30 de secunde sa iti legi centura si sa iti pui masca de oxigen pe fata inainte de a deveni inconstient. Asa ca, fii pe faza intotdeauna si stai in preajma unui scaun.

Pont: in cazul in care esti ghinionist si esti in toaleta cand ai parte de o decompresie, nu iesi, exista 2 masti de oxigen care cad din tavan si in toaleta.

 

Vremea rea

Uneori, furtuna apare pe radar. Imediat esti avertizat ca urmeaza turbulente, o aterizare ceva mai dura sau un hold de cateva minute pana cand se poate ateriza in conditii de siguranta. Dar sunt si cazuri in care nu apare nimic pe radar si prinzi asa zisele goluri de aer. Uneori te poti rani serios daca esti in picioare sau fara centura de siguranta cand avionul cade in gol. Am vazut poze cu interiorul avioanelor de dupa astfel de goluri de aer, cand puteai spune ca a fost un adevarat razboi inauntru: fuselaj rupt, scaune cazute, bagaje peste tot si oameni raniti. Asa ca daca ai ghinionul sa experimentezi asa ceva, incearca sa te asezi pe vine si sa te tii de orice scaun ai la indemana. Ajuta!

Ca incheiere, trebuie sa adaug ca oricum sansele sa mori intr-un accident de avion sunt extrem de mici, ceva de genul  1 la 8 milioane. Asa ca zboara fara teama dar fii mereu pregatit si pentru situatii de urgenta!

 

* Foto header : Wikimedia Commons. Daca ti-a placut, te astept cu un like pe pagina facebook.com/Mihajurca.ro.  Multumesc!

17 Comments

  • alex

    sansele sa mori in avion sant 100% daca acesta face un acident

    • Ion

      Nu e adevarat. Ideea ca noi vedem la stiri doar cele mai grave accidente unde mor toti si de asta avem impresia ca e periculos cu avionul. Insa sunt multe accidente unde nimenu nu moare si trec asa neobservate de noi. Calatoreste fara griji si nu te gandi la accidente.

  • Laura

    Am calatorit o singura data acum multi ani cu avionul si totul a fost ok. In ultimul timp am descoperit ca mi-e teama sa repet experienta, prefer alte mijloace de transport. Acum, citind articolul, m-am asigurat ca NICIODATA nu voi mai urca in avion. Asadar nu stiu daca sa-ti multumesc sau nu.

  • Dorin

    Cei mai multi oameni mor ii accidente auto. Daca merg cu masina pana in China am sanse mai mari de accident decat intr-un avion.

  • Lea Seydoux Christian

    Buna, acum 2 ani cand am luat pentru prima oara avionul din Budapesta spre Dublin mam simtit foarte ciudat cand am urcat la bordul avionului. Va spun drept cand a inceput sa decoleze in sus la inaltime ma apucat niste ameteli teribile dar nu mi sa facut rau deloc, doar ca mi sa facut foame si oboseala dar mi-am revenit in final si totusi calatoria mea a fost super misto.

  • Lea Seydoux Christian

    Acuma pe 15. 07. 2016 trebuie sa-mi iau zborul din nou din Cluj-Napoca spre Londra aeroportul international Luton. Adevarul si bucuria mea este ca voi fi din nou cumva intimidat si un pic cam fricos, dar voi trece peste asta. Trebuie sa ma obisnuiesc cu zborul la inaltime. Pe viitor am sa va spun cum a fost calatoria mea la inaltime aeriana.

  • Bogdan

    Nu mi frica de avion chiar e fi plăcut și e pt prima oară când am mers cu avionul e ft tare nu se prăbușește așa usor

  • sabin

    Am zburat cu avionul de ori pe ruta cluj -zaragoza si o data pe ruta timisoara -bergamo si a fost f.frumos si m am simțit tot timpul in siguranța n am avut nici umpic de frica.A fost super frumos si as vrea sa mai zbor daca am ocazia.Chiarsi in țara.

  • Botezatu aurica

    Vreau sa stiu.daca o persoana cu un singur planan poate zbura cu avionul

  • Botezatu aurica

    Vreau sa stiu daca o persoana cu unplaman poate zbura cu avionul

  • Valentin

    Am zburat cu avionul de 42 de ori . Imi place foarte mult . Am fost cu toate companiile care zboara de la Bucuresti . Anul acesta voi mai zbura de 10 ori . Anul acesta am 6 zboruri dus – intors si toate cu Wizz Air . Am fost la Barcelona si voi mai pleca in Malta , Dortmund , Varsovia , Torino si Lisabona . Abia astept sa zbor din nou . Cel mai lung zbor a fost , Frankfurth – Seoul – Coreea de Sud . Zborul a durat 12 – 13 ore si totul a fost perfect .

  • Evelyne

    Felicitari pentru postare

  • Sever

    Am zburat de cel putin 300 de ori si probabil ca in termeni de distanta am “inconjurat” pamantul de cam 10-15 ori (doar statistica la British Airways imi arata 2.5 ori). Am avut zboruri scurte de 30 de minute pana la zboruri lungi inter-continentale de 12-14 ore. Directe si cu escala. Cu avioane mici de 20 de locuri si A380 de cu sute de locuri. Daca la inceput nu mi-a fost frica de zbor, cu timpul a aparut si in timp s-a exarcebat pana la panica. In prezent evit zborurile cat pot de mult, pur si simplu este un stres teribil sa stiu ca trebuie sa zbor. In ciuda tuturor statisticilor, mie imi este acum extrem de frica, probabil gandind ca cu cat zbor mai mult cu atat sansa statistica sa mi se intample ceva, creste. Ma rog, ceea ce vreau sa fac este sa impartasesc cateva “trucuri” pe care le-am gasit in timp si care pentru mine s-au dovedit folositoare in atenuarea fricii:
    > intotdeauna aleg un loc la culoar. mi se pare ca nu se simt atat de tare inclinatiile avionului la curbe
    > la decolare, aterizare intotdeauna fie tin ochii inchisi fie privesc in fata (nu pe fereastra!).
    > nu ar fi moral sa recomand, dar eu personal ma abtiguiesc bine inainte de un zbor (cand se poate, cand mergi direct la birou nu prea merge…)
    > la decolare, numar pana la 200 (timp in care socotesc eu ca se atinge altitudinea critica la care, chiar daca se intampla ceva, avionul poate fi redresat). desi acele 200 de (sa zicem) secunde sunt extrem de tensionate, cand am terminat simt o usurare teribila
    > loc cat mai in fata avionului (turbulentele se simt mai putin)
    > casti in urechi cu muzica (am observat ca cel mai mult ma ingrijoreaza zgomotele, flapsuri retrase, turatii de motoare etc.) mai ales la decolare
    > culmea, prefer sa calatoresc noaptea. neavand puncte de referinta, parca nu mai este atat de infricosator
    > dupa ce se termina decolarea si ma pot ridica, fac o tura pana la baie si inapoi apoi daca este cazul mai raman un pic in picioare. nu pot explica de ce, dar parca asa avionul devine mai “tangibil” ca obiect solid…
    > alegerea liniei aeriene. prefer sa platesc cu 20% in plus pentru a zbura cu o Companie cu istoric bun al accidentelor/incidentelor
    > mananc ce mi se ofera, chiar daca nu imi este foame. dupa ce mananc si beau ma destind si, cel putin pana la prima turbulenta mai serioasa, sunt relaxat

    Nu stiu daca functioneaza la toti, dar la mine functioneaza. Nu elimina 100% frica, mai ales la decolare si aterizare, dar o atenueaza in anumite limite iar odata ajunj la cruising altitude, este chiar OK, mai ramane destul de putin, bineinteles si functie de turbulente.

  • Calatorul

    Din pacate, primul clip video din post nu mai merge.

  • Darius

    Eu sunt de părere că avionul nu este cel mai sigur mijloc de transport. Eu nu am văzut în viața mea oameni să moară în accident cu trenul , doar oamenii loviti de tren. In schimb , accidente cu avionul sunt multe și mortale. Probabil cei care au zis că ” avionul este cel mai sigur mijloc de transport” au fost plătiți. Toată lumea vrea sa călătorească repede , daca ar fi ideea că avionul nu este cel mai sigur mijloc de transport , companiile ar pierde extrem de mult , de aceea a venit ideea asta că avionul ” este cel mai sigur mijloc de transport”. Părerea mea e că trenul este cel mai sigur mijloc de transport , dar oricum atunci când îți suna ceasul nu ai ce face, poți murii și când dormi.

  • Raducu Rusu

    Esti genial Mihai, multumesc pentru sfaturi.

Leave a Reply to Dorin Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *