air-canada

Cum poti afla cat de vechi este avionul cu care urmeaza sa zbori

[image name=line]

La fel cum masinile noastre personale au placute de inmatriculare, se intampla si in cazul avioanelor. Numai ca “numerele” aeronavelor nu sunt metalice si nu sunt amplasate in fata si in spate. Ci aproape de coada avionului.

Probabil ca ai vazut in ultima ta vacanta, inainte de a te urca in avion, o serie formata din 5 litere. Ceva de genul YR-ABC. Primele doua litere reprezinta indicativul de tara, iar urmatoarele 3 sunt seria de inregistrare.

YR este indicativul Romaniei. Este echivalentul B-ului din numerele de inmatriculare ale masinilor din Bucuresti, sau al AG-ului de la masinile argesenilor. Asa ca toate aeronavele TAROM vor avea o inmatriculare de genul YR- … si alte 3 litere. La fel, aeronavele Blue Air, pentru ca e o companie romaneasca. Avioanele Wizz Air, spre exemplu, au HA in fata, deoarece compania este maghiara, desi are baza si in Romania. In cazul Frantei, indicativul este F si asa mai departe.

inmatriculare

Foto: AF / TAROM

Stiai ca poti afla aproape tot istoricul aeronavei cu care vei zbura? Hai sa te invat cum. Inainte de asta, vreau sa fac o precizare. Numarul de inmatriculare il poti vedea e abia la imbarcare. Nu apare pe boarding pass sau in momentul in care faci booking pentru un bilet de avion.

 

Ce pasi trebuie sa urmezi?

1. Intri pe site-ul PlaneSpotters.net, la sectiunea Airlines by Country si alegi tara dorita, in cazul nostru Romania.

2. Iti apar companiile inregistrate la noi, precum si lista avioanelor din flota respectiva. Te uiti dupa indicativul pe care il vezi pe coada. Hai sa alegem, spre exemplificare, aeronava TAROM – YR-BGF.

yrbgf

3. Aflam detalii legate de acest avion. Tipul aeronavei este Boeing 737-700, primul zbor a avut loc in martie 2001, are varsta de 14 ani si este activ in flota TAROM.

Avionul a fost botezat “Braila“, iar din 2011 este vopsit in livery-ul aliantei Sky Team. Iata si o fotografie cu el, poate l-ati vazut pe Aeroportul Otopeni. 🙂

braila

Photo Copyright: Jan Seller on PlaneSpotters.net

4. Putem alege un avion cu istoric mai incarcat. Spre exemplu YR-BAC de la Blue Air. Ei bine, acest avion are 28 de ani si a zburat, inainte de a fi achizitionat de Blue Air, pentru companii din Australia, Noua Zeelanda, Insulele Norfolk, Vanuatu. Deci si-a facut “veacul” prin emisfera sudica.

yrbcc

Conform PlaneSpotters.net, companiile romanesti opereaza avioane cu varsta cuprinsa intre:

  • TAROM – Intre 5,8 si 23, 1 ani. Varsta medie a flotei este de 14,3 ani.
  • Blue Air – Intre 17,2 ani si 28,6 ani. Varsta medie a flotei este de 23 ani.
  • Carpatair – Doua avioane de 23,2 si 23,7 ani.

In general, datele prezentate sunt foarte exacte. Daca se strecoara vreo greseala, asta e. Nimeni si nimic nu e perfect pe lumea asta. Ideea e ca instrumentul e util daca nu suferi de frica de avion. In fond, decat sa stii ca zbori cu un avion de nu stiu cate zeci de ani, mai bine stai in banca ta. Ce zici? 🙂

 

* Foto header: © Banol2007 | Dreamstime.comAir Canada Plane. Sky. Photo

Daca ti se pare util, te astept cu un like pe facebook.com/Mihajurca.ro. Multumesc!

12 Comments

  • ioan

    Ai facut o greseala, – 3. Aflam detalii legate de acest avion. Tipul aeronavei este Boeing 747-700, primul zbor a avut loc in martie 2001, are varsta de 14 ani si este activ in flota TAROM. 😀 Am vrea noi sa avem in flota Tarom un 747 :)) lasand deoparte minora greseala, imi plac articolele tale, keep up the good work !

  • ionut

    wizz air are reg.-ul incepand cu HA, nu HU

  • alex

    Cat de vechi e avionul nu e chiar asa important, pentru ca toate piesele sunt schimbate periodic, la un anumit numar de ore, CU TOTUL, si fara sa fie neaparat defecte (regula spune ca piesele vechi se taie in doua ca sa nu poata fi refolosite accidental). Chiar daca are 14, sau 23 sau 50 de ani, motoarele au cel mult cativa ani (se pun motoare complet noi, iar anumite piese din ele se schimba si mai des). Avionica se schimba la fel (aici mai ales din cauza progresului tehnic), sistemele electrice, hidraulice etc. la fel. Singurul lucru care ramane este celula avionului, adica structura “cheala” (fara motoare, sisteme samd), care este si ea inspectata periodic. Celula are o resursa (o limita de ore de zbor) dupa care se caseaza. Sau se vinde undeva in Africa 🙂

  • Cristi Lucan

    ATR-urile de la zborurile interne imi este greu sa cred ca au doar 17 ani, arata de cel putin 30 si ceva de ani.

    • Dumitru

      Ultimul ATR, a fost achiziționat. .nou. acuma mai puțin 10 ani..am fost martor. .

  • Sergiu

    Salut! Super tare articolul 🙂
    Cred ca am gasit si eu o mica greseala:
    La varsta avioanelor BlueAir, media dintre 17,2 si 23 nu e 23 🙂
    Merci pentru informatii 😉

  • Nick

    Sergiu citeste articolul atent nu sari doar sa spui si tu ceva.Scrie clar ca varsta avioanelor de la Blue air este intre 17,2 si 28,6, aduni cifrele astea si rezultatul il imparti la doua si iti da media care iese 22,9 ani!Sper ca ai inteles!

    • Mihai Jurca

      Sergiu are dreptate. Am fost eu împrăștiat și am scris 23 în loc de 28,6. Între timp am modificat. 🙂

  • Bogdan

    Ultimele 2 ATR-uri au fost achizitionate in 2009. Este vb de 2 ATR-72-500. 🙂

  • Bre

    Nene, da ce zici de cat de noi sunt Foker 70 ale Tyrolean Airlines, sau B747 ale americanilor, asa ca , nu cred ca are vreo importanta cat de vechi sunt, ci cat de bine sunt exploatate si intretinute, astfel incat sa zboare in siguranta.

Leave a Reply to Mihai Jurca Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *