taxi-stockholm

Ca sa nu ramai sarac! De ce trebuie sa casti bine ochii cand mergi cu taxiul in Stockholm

[image name=line]

Ne-am obisnuit sa vedem la televizor stiri in care cetateni straini, in majoritatea cazurilor, sunt jecmaniti de taximetristii “pasare de prada” sau cum li s-o mai spune. Sa stii ca se mai intampla si la altii, dar sub alte forme.

M-am intors ieri din Stockholm. Acolo, sistemul de taxi este mult mai bine pus la punct. Masinile nu au 4-5 sute de mii de kilometri la bord, aerul conditionat chiar merge – spre deosebire de meleagurile dambovitene unde ti se spune din start, la 35 de grade, ca “nu pun aerul pentru ca consuma!!!!” – iar soferii au o anumita tinuta, in sensul ca folosesc slapii pentru a merge la pescuit sau la plaja, nicidecum pentru a duce turistul proaspat venit pe aeroport catre centrul “metropolei”.

Insa si acolo se intampla lucruri “ciudate”. Si ma refer aici la sistemul de tarifare.

In Stockholm, spre deosebire de alte orase europene, nu exista pret maxim per kilometru, impus de primarie sau de autoritatile locale – asa ca in Bucuresti. Se intampla sa te urci intr-un taxi si daca nu esti atent la tarif, sa te trezesti ca dai o suta de euro pentru 10 kilometri.

Hai sa vedem un exemplu concret.

cat-costa-taxi-stockholm-3

Pe geamul din spate al oricarui taxi vei vedea acest sticker galben pe care este trecut pretul maxim pe care il vei plati pentru o cursa de 10 kilometri sau 15 minute.

In exemplul de mai sus (dupa suedeza mea de balta):

• 266 coroane – in zilele lucratoare intre 05:00-09:00
  • 242 coroane – in zilele lucratoare intre 09:00-15:00
  • 266 coroane – in zilele lucratoare intre 15:00-21:00, sambata si duminica intre 05:00-21:00
  • 307 coroane – in restul timpului

O coroana suedeza este aproximativ 50 de bani, deci daca imparti la doi pretul afisat vei afla pretul in lei.

Exemplul de mai sus este al unei companii serioase de taxi – Taxi Kurir.

Exista insa si “meseriasii” lor, adica acele companii care pandesc efectiv clientii la iesirile din obiectivele turistice. Nu sunt deloc agresivi, dar cineva care nu stie cum functioneaza sistemul poate lasa o mica avere la o cursa de cativa kilometri.

Iata si un exemplu “neserios”.

cat-costa-taxi-stockholm-4

Aceasta companie ofera preturi mai mici numai la primele ore ale diminetii atunci cand si cererea este scazuta. In restul timpului (de la 8 dimineata la 5 dimineata) este perceput un pret dublu fata de compania “serioasa” prezentata anterior.

Asa ca mare atentie!

Am vazut si tarife maxime de 997 kr, insa in momentul in care m-am apropiat de masina sa fac o poza, am fost intrebat pe un ton amenintator de catre taximetristul cu pricina daca am vreo problema. L-am lasat si am plecat.

[wpsgallery]

Concluzii

• alege taxiul cu mare grija – daca sunt mai multe masini aliniate, ai voie sa o alegi pe care vrei
  • cele mai mari si serioase companii sunt Taxi Stockholm, Taxi Kurir si Taxi 020 – accepta si plata cu cardul bancar
  • un pret “normal” se invarte pe la 305-325 coroane / 10 kilometri
  • cel mai bine este sa vorbesti din capul locului cu taximetristul si sa iti faci o idee cam cat face cursa, ca sa nu ai surprize neplacute ulterior
  • drumul pana la aeroportul Arlanda are la majoritatea companiilor un pret fix – aproximativ 520 de coroane (260 lei)
  • suna la compania de taxi – nu are nimeni nicio problema cu limba engleza

* Daca ti-a placut ce ai citit, da-mi un like pe pagina mea de Facebook, pentru a fi mereu la curent cu ce e nou. Multumesc! 🙂

9 Comments

• irina

Foarte utile informatiile tale 🙂
    Dar citind, ma gandeam de ce ai lua taxiul in Stockholm, cand suedezii au metroul acela atat de automatizat si in acelasi timp atat de pitoresc (Solna Centrum a fost statia mea preferata, m-am bucurat mult cand am vazut poza pe Facebook 🙂 ), au transportul de suprafata atat de curat si civilizat, plus vaporasele hop-on-hop-off cu care chiar iti poti face treaba o zi-doua, chiar de ustura la buzunar (un pic). Si apoi m-am gandit la drumul Stockholm-Arlanda, care poate fi parcurs fooooaaaarte confortabil cu trenul special.
    Nu judec, sunt doar curioasa de ce s-ar alege taxiul 🙂

Multumesc pentru comentariu.
      Nu sunt adeptul taxiului. Eram intr-o zi in metrou si ma uitam pe harta primita de la hotel. Intr-o caseta erau niste info utile despre mersul cu taxiul in Stockholm. Asa am aflat ca pretul expus pe banda galbena reprezinta tariful maxim platit pentru 10 km. Am inceput sa urmaresc subiectul pe strada, sa fotografiez si sa gasesc diferente mari intre preturile anumitor companii. Si m-am pus pe scris tocmai pentru ca cineva care imi citeste postarile si ajunge acolo, sa nu plece cu un gust amar dupa o asemenea calatorie. Sunt de acord cu tine. Metroul si reteaua de trenuri sunt senzationale! 🙂

• irina

Eu multumesc pentru raspuns :). Ma gandeam ca ai mers cu taxiul din vreun motiv anume (era greva, manifestatie, mai stii? 🙂 ) si eram curioasa rau asupra motivului :D.
    Acum, cu atat mai mult apreciez efortul tau de a te documenta si de a da mai departe :). Si imi pare si mai rau ca te-am descoperit asa tarziu si ma tot intreb de atunci cum s-a intamplat asta :).

• Mihai Jurca

Nu imi place sa merg cu taxiul. Nici macar in Romania. Prefer RATB-ul. Nu stiu de ce. Iar in orice tara straina, mersul cu mijloacele de transport in comun este o placere. 🙂

• gigi popescu

E plin de soferi “talibani” si in Suedia, asa numitele “svarttaxi” (taxiuri la negru). De fapt greu mai dai peste un sofer de taxi care sa fie un suedez get-beget. Jecmanesc si astia intr-un hal de nedescris, multi turisti iau tzepe uriase.

• miron cristian

Dupa cate am citit, nici nu mai vreau sa ajung an Suedia.

• Mihai Jurca

Trebuie să ajungi. E genială ţara. La mine e number one în top.:)