Cum “supravietuiesti” unui zbor lung, intercontinental. Tips and tricks

Un raspuns monosilabic la intrebarea din titlu ar fi “greu”. Sa zbori 10 ore cu avionul, timp in care ai impresia ca ai dat deja de 2 ori ocolul pamantului la ecuator, ca Hollywood-ul nu produce suficiente filme de calitate, ca muzica pe care o asculti in casti este aceeasi si aceeasi, nu e cel mai placut lucru cu putinta. Dar, ce sa faci? Sufera baba la frumusete (frumusetea din Caraibe).

Zborurile lungi, intercontinentale, difera mult de cele scurte si uneori medii cu care suntem noi obisnuiti in Europa. In primul rand pentru ca se zboara cu avioane mari (A380, Dreamliner, triple seven, A330, A340, etc), iar sentimentul pe care ti-l da un asemenea mastodont e aparte. In primul rand ca intr-un avion mare decolarile si aterizarile sunt mai line. La fel si tubulentele. Intr-un fel se scutura un Airbus 320 si altfel se simte atmosfera agitata intr-un Airbus 380 (cel mai mare avion de pasageri din lume).

 

SeatGuru, ca sa nu te enervezi ulterior

Dupa un zbor lung nu ai cum sa fii fresh, sa ne intelegem din capul locului. Pentru ca oricat de ofertante ar fi noile cabine ale avioanelor, oricat de confortabile ar parea scaunele in pliantele companiilor aeriene, sunt totusi 10-12 ore in care te invarti ca un leu in cusca si nu dormi comod. Nu mai spun ca daca ai ghinionul sa ai si un plangacios de cateva luni pe randul din fata, iar colegul de “suferinta” are probleme cu prostata, zborul parca nu se mai termina.

In schimb, zborul poate fi “indulcit” cu cateva masuri de bun simt, ca doar suntem baieti (si fete) destepti, nu? Pentru mine, jumatate din succesul unui zbor depinde de pozitia in avion. Inainte de a face rezervarea, intru pe SeatGuru.com si verific configuratia avionului. Trec acolo compania cu care zbor si tipul de aeronava si primesc “harta” cabinei (iata exemplul unui Airbus 380 Air France). Acolo vad ce avantaje si neajunsuri are fiecare scaun din avion.

Si aici discutiile sunt impartite. Cei care stiu ca pot dormi mult pe parcursul unui zbor, prefera scaunele aflate la geam pentru ca nu ii da nimeni la o parte. La fel, intr-un rand de 4, nu trebuie sa stai pe extreme. E valabila si viceversa. Daca te stii cu “mancarici”, ia-ti un loc la culoar, ca sa nu le dai desteptarea vecinilor din ora in ora.

De asemenea, e bine de stiut ca daca ai loc in apropierea galley-urilor (“bucatariile” avionului), lumina va fi aprinsa pe toata durata zborului, iar daca stai langa toalete, in spate, zgomotul cauzat de flush-ul de apa s-ar putea sa fie deranjant.

 

Imbarcarea si acomodarea

Imbarcarea pe zborurile lungi incepe de regula cu trei sferturi inainte de zbor. Primii care se urca in avion sunt cei de la clasa business, cei care au diverse carduri gold, platinum, etc, la companiile cu care zboara, parintii cu copii mici, precum si persoanele cu dizabilitati. Apoi continua imbarcarea celorlalti pasageri, incepand din spatele avionului catre fata, tocmai pentru a nu se bloca, pe cat posibil, culoarele.

cabina-2
cabina-1

 

Pe timpul zborului

Chiar daca avionul zboara ziua, dupa ce se face service-ul (se serveste mancarea), parasolarele sunt trase in jos, tocmai ca pasagerii sa se linisteasca si incet incet sa adoarma. De regula, pe fiecare zbor sunt doua service-uri. Unul imediat dupa decolare, altul cu o ora si un pic inainte de a se ajunge la destinatie. Uneori, pe zborurile de 13-14 ore mai poate exista si o gustare intre cele doua mese principale. Acum ca esti mancat, ai 2, maxim 3 metode de a face timpul sa treaca mai usor – fie dormi, fie te uiti la un film pe monitorul din fata ta (sau te joci, sau asculti muzica), fie stai de vorba cu vecinul, dar intr-un final tot adormi.

Chiar si echipajul se odihneste pe durata zborului. Jumatate din stewarzi merg cateva ore la somn, in timp ce ceilalti supravegheaza ca totul sa fie in regula. Apoi se schimba echipele. In tot acest timp, in galley sunt sticle de vin, sucuri, apa si cateva rontonele – sticksuri, bombonele, ciocolata, alune, etc.

Cel mai nasol pe timpul unui zbor e ca e destul de frig. Asa ca e musai ca fii bine imbracat – pantaloni lungi, poate un hanorac cu gluga, eventual ciorapi de compresie. O intrebam pe doamna mea, care timp de doi ani a lucrat pentru Emirates, de ce e atat de racoare in avion. Pai ca daca ar fi cald, lumea transpira si este agitata, ca frigul trage la somn si pasagerii stau linistiti, ca daca ar fi cald si s-ar descalta 30 de oameni in avion ti-ar pieri cheful de viata, etc. Diverse explicatii, in mare, plauzibile. Compania iti da niste paturici, dar daca esti ca mine, la 1,95 metri, peticul acela nu iti prea tine de cald. Si unde mai pui ca oboseala accentueaza senzatia de racoare.

 

Recomandat in timpul zborului

Acum iti zic ce e bine sa faci, nu ce fac eu pe timpul unui zbor lung. In practica e bine sa bei foarte multe lichide, pentru ca zborul te deshidrateaza din cale afara. Cica ar trebui cel putin 200 de mililitri de apa la ora de zbor.

Nu e bine sa bei alcool si bauturi care contin cofeina. Cofeina are “darul” de a te deshidrata, iar efectul alcoolului baut “in aer”, unde presiunea atmosferica este scazuta, este de cateva ori mai evident decat la sol. Sucul de rosii, inteleg tot de la doamna mea, ca e foarte hidratant.

 

Am aterizat. Local time is …

La avioanele moderne, aterizarea si decolarea sunt spectaculoase datorita camerelor amplasate in diverse puncte ale avionului. Airbus 380 are, spre exemplu, 3 camere – una pe “burta” avionului, una in fata si una amplasata deasupra cozii.

Aaa, ca sa nu uit. Pentru a fi printre primii care coboara din avion, si a avea o sansa sa nu prinzi o coada mare la pasapoarte, trebuie sa calatoresti in partea din fata a cabinei economy, iar daca ai bani sa calatoresti la business, pentru ca acolo exista o iesire separata.

Nu am zburat pana acum cu Dreamliner-ul 787 al celor de la Boeing, insa pot spune ca m-au impresionat A380-ul si Boeing 777, triple seven-ul asa cum il stiu pasionatii de avioane. Restul sunt modele mai vechi, iar acest lucru se vede inclusiv la interior.

P.S. Daca vreti sa aflati lucruri putin stiute despre felul in care lucreaza un echipaj pe durata unul zbor, mergeti pe blogul doamnei mele cumajungistewardesa.ro, la sectiunea “Jurnal de calatorie”. Sunt peste 60 de articole despre cum arata un zbor catre 60 de destinatii din lumea intreaga. Cine, cat si ce bea pe zbor, ce preferinte culinare au, ce obiceiuri bune/proaste au pasagerii, etc.

cristina-toader-23
cristina-toader-20

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *