corona

Cum se va zbura dupa ridicarea restrictiilor de calatorie. Exemple de la companii

Cum va arata noa normalitate in aviatie, dupa ce restrictiile de circulatie vor fi ridicate? Greu de spus cu exactitate in acest moment, in care nici nu stim daca aceasta criza majora va mai dura o luna, doua, sau un an. Se fac multe calcule, dar si presupuneri.

 

Regula celor 1,5 metri, falimentara pentru aviatie

Sintagma distantare sociala a devenit peste noapte laitmotivul oricarei activitati. Ca stam la coada la farmacie, ca mergem cu autobuzul, ca luam un interviu la TV, trebuie sa respectam aceasta distantare sociala. Chiar auzeam zilele trecute niste minti luminate de prin strainatate care spuneau ca formularea distantare sociala ar trebui inlocuita cu distantare fizica, pentru ca vezi doamne intram in depresie cand auzim actuala forma de exprimare. De zici ca intr-un final, rezultatul demersului nu ar fi acelasi, iar cand ajungi seara sa pui capul pe perna nu ai acelasi sentiment de anxietate si distantare fata de tot ceea ce consideram ca este normal.

Ce distanta se impune in cazul distantarii sociale? Cel putin un metru si jumatate. Unele recomandari merg chiar spre doi metri sau mai mult. Uitati-va la schita de mai jos. Este cabina unui avion de tip Airbus A320, una dintre cele mai populare aeronave din lume. Un avion care se regaseste in flota multor companii care opereaza pe Aeroportul Bucuresti Otopeni. (Sursa: modernairliners.com)

A320_Seating

Un rand intreg, din geam in geam, are aproximativ 143 de inchi, adica vreo 363 de centimetri. In medie, fiecare scaun are latimea de 17-18 inchi (43-46 centimetri). De aici rezulta o latime mai mare sau mai mica a culoarului despartitor. Undeva la 60-63 de centimetri sa zicem.

Faceti acum un mic exercitiu de distantare sociala. Sau fizica. Daca pui un pasager la geam (scaunul 2A) si lasi doar un loc liber intre el si pasagerul de la 2C ai doar 40 si ceva de centimetri. Departe de metrul si jumatate vehiculat. Sa zicem ca il pui la geam, apoi urmeaza doua locuri libere si culoarul. Asta inseamna aproximativ 43 + 43 + 63 cm = 149 de centimetri. Inseamna ca daca pastrezi regula metrului si jumatate, urmatorul pasager ar putea sta pe oricare dintre scaunele de pe randul vecin. Ca sa nu o mai lungim, din 6 locuri – 3 pe o parte (2A, 2B si 2C) si alte 3 pe cealalta parte (2D, 2E si 2F) – doar doua ar putea fi ocupate.

Distanta fata de scaunul din fata este de aproximativ 75 de centimetri la mai multe companii low-cost. Asta inseamna ca va trebui sa lasi nu un rand intreg liber, ci doua, pentru ca de abia atunci ai avea un metru si jumatate fata de urmatorul pasager. Asta inseamna, la un calcul simplu, ca la fiecare 3 randuri ai avea doar doi psageri, daca vrei sa pastrezi un metru si jumatate intre ei. Deci intr-o aeronava de 180 de locuri, cel mult 20 ar putea fi ocupate. Halucinant, nu? Totusi, cel mai frecvent, este vehiculata varianta sa se zboare cu loc liber la mijloc. Asta ar insemna sa se zboare cam la 66% din capacitatea unei aeronave. Aparent, un avantaj pentru companiile cu grad de incarcare oricum mai redus si in conditii normale.

Hai sa zicem ca respecti distantarea in urma distribuirii locurilor in avion. Dar ce te faci cand te duci la toaleta si dai nas in nas pe culoarul si asa ingust cu un alt coleg care sta prost cu vezica? Da-te tu, sa trec eu! Ce te faci la imbarcare, cand stim foarte bine ca nu suntem cea mai civilizata natie cu putinta, si ca ne organizam aidoma unei gramezi de rubgy dintr-un meci de juniori. Ce te faci la 6-7 dimineata cand pleaca toate low-costurile, iar imbarcarea se mai face si la autobuz? Cum arata o aterizare, cand inca din momentul in care avionul a pus roata pe pista, doi psageri s-au ridicat deja sa-si ia bagajul de deasupra, ca sa fie primii la coborare. Multe intrebari, putine raspunsuri.

Sa incerci sa reconfigurezi scaunele dintr-un avion? Asta inseamna timp pierdut si bani aruncati, in plus, exista niste reguli foarte stricte de securitate, care iti impun sa lasi libere anumite trasee prin cabina. Nu te apuci tu sa pui un scaun taman in dreptul iesirilor de urgenta, pentru ca acolo ai masurat tu cu ruleta ca pica urmatorul scaun aflat la o distanta sociala de 1,5 metri. Lucrurile nu sunt deloc simple.

Intrebat de posibilitatea de a se zbura cu locul din mijloc liber, Michael O’Leary, seful al mare de la Ryanair, a catalogat masura drept An Idiotic Idea!

Circula pe internet o fotografie dintr-un restaurant din Italia, care se pregateste pentru reluarea activitatii (nu se stie cand), prin montarea unor panouri de plexiglas intre meseni. Voiai sa dai si tu cioc cu nevasta ca faceti 10 de casatorie, bateai cu paharul de vin in plexiglas si zambeai tamp. Ca mai nou asa e la restaurant. S-ar putea monta panouri de plexi intre scaune, cat sa stai intr-o cusca transparenta in timpul zborului? Greu de crezut. Cum total stupida mi s-a parut si acea schita care infatisa felul in care s-ar putea merge la plaja in aceasta vara – inchisi in custi de plexiglas.

 

Teste rapide si combinezoane de protectie pentru echipaj

Compania Emirates a fost prima companie care a realizat testari rapide pentru COVID-19, inainte unui zbor, Dubai – Tunis. Testele s-au facut in zona de check-in, iar rezultatele au fost gata in aproximativ 10 minute (link). Exista posibilitatea ca pe viitor, tot mai multe companii sa recurga la asemenea testari, iar cei care ies pozitivi la noul coronavirus sa nu poata calatori.

Acum priviti imaginile de mai jos (Sursa: Air Asia). Sunt combinezoane de protectie folosite de echipajul unui zbor Air Asia, pe ruta Bangkok – Manila. Concepute de designerul filipinez Puey Quinones, uniformele sunt usoare, au maneca lunga, si sunt accesorizate cu viziera si masca de protectie. Nu se stie insa cat de lunga va fi durata de viata a acestor combinezoane, daca ele vor fi purtate numai pe anumite zboruri (in special cele de repatriere), sau vor face parte din realitatea cotidiana.

airas

Alte reguli introduse de Air Asia pe zborurile operate de companie: pasagerii trebuie sa poarte masti de protectie, altfel nu li se va permite imbarcarea; bagaj de mana de cel mult 5 kg, pentru a limita contactul intre bagaje; controlul temperaturii pasagerilor; marcaje pe podea in zonele de check-in pentru a se respecta distantarea sociala, etc.

La Emirates trebuie sa vii in aeroport cu 3 ore inainte de plecarea zborului. Pasagerii sunt obligati sa poarte manusi si masca de protectie, iar bagajele de mana sunt interzise, exceptand bunurile absolut necesare (ex. mancare pentru bebelusi). De asemenea, pasagerilor nu li se va permite sa detina la imbarcare ziare, reviste sau bauturi cumparate din aeroport. Locurile in avion nu vor mai putea fi alese in momentul rezervarii (exceptand familiile), iar inainte de imbarcare, pasagerii vor fi scanati termic in aeroport. Saloanele Lounge nu vor mai fi folosite pentru o perioada. In plus, insotitorii de bord vor purta haine de protectie, masca, manusi si viziere, si au fost montate panouri de protectie la ghiseele din aeroport.

Si compania Wizz Air a anuntat implementarea unor noi protocoale pentru a asigura sanatatea pasagerilor si a echipajului. Iata un fragment din comunicatul emis de companie.

Ca parte a măsurilor de protecție a sănătății clienților și a echipajului, pasagerii ar trebui să facă check-in și să efectueze orice achiziții de servicii online, cum ar fi plata pentru bagaje suplimentare, pentru a reduce interacțiunea neesențială la aeroport. Utilizarea punctelor autonome de predare a bagajelor – acolo unde sunt disponibile – și verificarea rapidă de securitate pe aeroporturi sunt recomandate cu tărie de către compania aeriană pentru a crește și mai mult distanțarea fizică în etapa premergătoare îmbarcării. În încercarea de a limita răspândirea posibilelor infecții, pasagerii sunt rugați să adopte noile reguli de distanțare fizică atât în ​​timpul îmbarcării, cât și al debarcării.

Deși filtrele HEPA ale tuturor aeronavelor Wizz Air filtrează 99,7% dintre virusurile și bacteriile din aerul din cabină, echipajul, precum și pasagerii vor avea  obligația să poarte măști pe tot parcursul zborului. Echipajul de cabină va distribui șervețele de igienizare fiecărui pasager, în timp ce eliminarea revistelor de la bord și încurajarea plății cu mijloace contactless în timpul cumpărăturilor la bord sunt măsuri introduse pentru minimizarea contactului fizic. Pe zborurile unde gradul de încărcare permite, echipajul va supraveghea distanțarea locurilor între pasageri.

Wizz Air va continua programul său de curățenie zilnic strict pentru toată flota în exploatare, toate aeronavele fiind dezinfectate peste noapte, în conformitate cu instrucțiunile oficiale.

Bineinteles ca majoritatea companiilor aeriene au anuntat masuri de siguranta, insa nu voi trece acum in revista toate aceste masuri. Nu de alta, dar nu prea se zboara in acest moment, si probabil ca in viitorul apropiat vor aparea niste directive europene in acest sens, in functie de evolutia crizei coronavirus.

Cert e ca ceea ce stiam noi pana acum despre zboruri se va schimba pentru o buna bucata de timp, iar calatoritul cu avionul nu cred ca va mai fi la fel de accesibil pentru toata lumea. Chiar daca intr-o prima faza companiile vor fi nevoite sa vina cu oferte bune pentru a-si reatrage clientii in joc, nu stiu cat de sustenabile vor fi aceste oferte pe viitor.

Ganditi-va la un aeroport mare, care era tranzitat zilnic de zeci de mii, poate sute de mii de pasageri zilnic. Prin Heathrow Londra trec anual aproape 81 de milioane de pasageri. Asta inseamna, in medie, peste 222 de mii pasageri zilnic. Daca vor mai trece doar 90 de mii pe zi, mai este toata sandramaua rentabila? Vor creste sau nu taxele de aeroport? Numai viitorul ne poate raspunde la aceasta intrebare.

La fel cu zburatul la capacitate redusa. Daca nu bilet pentru un zbor direct spre Berlin ajunsese sa coste cel putin 150-200 de euro, cat va costa daca se zboara cu loc liber? Din nou, nu se stie.

Pana nu vom avea un tratament cu rata foarte ridicata de reusita si vaccin, vom trai sub amenintarea dusmanului invizibil. Si cu cat trece timpul, ma tem ca ne vom pierde si mai mult increderea. Caci rabdarea ne-am pierdut-o de multa vreme. Iar cand in sfarsit se va fi gasit vaccin, vom trece probabil in faza urmatoare – dar de ce sa ma vaccinez, stiu eu ce vor sa bage astia in mine?

In momente ca acestea se vede cat de bine era sa avem si noi mai multe autostrazi. Sa auzim de bine!

*Foto header: Pexels.com

1 Comment

  • Georgeta

    Dacă în tramvai stam lipiți unul de celălalt pentru ca atât este spațiul disponibil si nu va veni nimeni sa ne distanțeze, nu văd de ce s-ar impune distanțare in avioane. Într-adevăr stai mai mult în avion, însă macar esti obligat sa porți mască. In tramvai sau in metrou se va purta sigur pe gusa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *