Good life SPECIAL Uncategorized

Interviu cu Catalin Ionita, singurul pilot roman de la compania Emirates

11/11/2013
singurul-pilot-roman-emirates
[image name=line]

Romania are multi piloti de avion, insa unul singur se poate lauda ca lucreaza pentru Emirates – una dintre cele mai titrate companii aeriene ale lumii. Impreuna cu Teodor Stefan (Aeronews.ro) am realizat un interviu in exclusivitate cu Catalin Ionita – Senior First Officer (copilot). La numai 28 de ani, Catalin zboara pe Boeing 777.

 

Cum ai ajuns la Emirates?

In primul rand trebuie sa va spun ca aviatia este o trasatura de familie. Tatal meu a fost cu viziunea, el fiind si pilot la Jet Airways (India) pe ATR (anterior a fost la TAROM pe Airbus A310). Cat despre fratele meu, el este comandant la Blue Air.

Am terminat liceul si la un an dupa, am dat la Academia de Aviatie. Stii cum e cu matematica si fizica, daca nu dadeam atunci, intr-un an de zile se cam duc. Eu voiam avioane, dar nu mai era promotia, asa ca m-am dus la elicoptere. Mai bine decat nimic, nu? Spre surprinderea mea, faptul ca m-am dus spre elicoptere a fost una dintre cele mai inspirate decizii luate pana acum.

Prima data am zburat pe Eurocopter 120 Bravo si Eurocopter 155. Am mai dat si la Politehnica, in acelasi timp. Am fost acceptat la ambele, am mers asa vreo 3 ani de zile, pana am terminat Academia, dupa care m-am angajat la Blue Air. Asa am facut trecerea de la elicoptere la avioane. Au fost si multe accidente de elicopter in perioada respectiva si am considerat ca este mai bine asa.

catalin-ionita-5

La Blue Air m-am angajat pe 1 decembrie 2007 si am plecat de la ei in noiembrie 2012. Primii 2-3 ani au fost extraordinari, atat din punct de vedere al colegilor pe care i-am avut, cat si al oamenilor cu care am colaborat. A fost o atmosfera frumoasa, relaxanta, am multe amintiri placute din acea perioada.

Ce m-a determinat sa plec? In primul rand, instructorii de la Blue Air au plecat, unii in tara, altii in afara. Apoi incepuse si declinul economic si nu eram sigur cum se prefigureaza lucrurile la companie. In aceste conditii, eu nu ma mai regaseam acolo si am decis sa fac o schimbare. In momentul in care am implinit 2.000 de ore de zbor pe Boeing 737 la Blue Air (pana am intrat la Emirates am acumulat 3.000 de ore) am zis: “Asta e, vreau altceva!”. Din momentul in care am aplicat online la Emirates, pe site-ul lor, si pana am terminat training-ul, a durat doi ani si jumatate.

avion-emirates

Boeing 777 (foto Wikipedia)

Interviul la Emirates a constat in doua parti: prima, la Londra – pe simulator, si a doua in Dubai. Dupa ce am aplicat online, am primit, la un moment dat, un e-mail de la Emirates ca intre datele X si Y sa ma prezint la Londra, pentru probele pe simulator. Nu le-am spus nici mamei, si nici tatalui, practic nu a stiut nimeni. M-am dus relaxat si increzator in mine.

Am nimerit la interviu cu inca doi piloti, un belgian si un norvegian, unul dintre ei fiind pe 757 UPS (avion cargo al firmei de curierat UPS), daca imi amintesc bine. Foarte aroganti, se uitau la mine cu un aer de superioritate. Nu le-am dat atentie. Ne-au intrebat care vrea sa fie primul la simulator, asa ca m-am oferit, ceilalti doi se codeau. Comandantul care ne evalua era un tip super OK. In plus, am avut si noroc ca am picat pe subiect, adica m-au testat pe Boeing 737. Exact tipul meu de avion pe care am zburat in ultimii 4 ani de zile.

737

Boeing 737 (foto Wikimedia Commons)

Puteam sa mai nimeresc pe Boeing 777 sau pe Airbus A330. Mi-au dat sa fac un tur de pista: am decolat in doua motoare, ne-am oprit la 1.500 de picioare, viraj dreapta, apoi am aterizat. Totul a decurs perfect, fara pilot automat, fara autothrottle, a fost un zbor “curat”. A doua proba: cedare de motor la decolare, am luat-o intr-o parte, a trebuit sa fac un PA (anunt catre pasageri), dupa care am efectuat un radial catre un VOR. Apoi am venit, m-am configurat si am aterizat.

Comandantul m-a felicitat, mi-a zis ca totul a fost ok, dar mi-a spus ca trebuie sa mai lucrez putin la engleza. Cat despre ceilalti doi piloti, au picat. Dar nu din cauza mea, ci din cauza faptului ca nu au fost pregatiti. A contat si atitudinea, cat de calm am fost, si alte aspecte, cei de la Emirates s-au uitat foarte atent si la aceste detalii.

catalin-ionita-2

Am ajuns acasa, le-am spus alor mei, m-au felicitat. O luna mai tarziu, in decembrie, am primit alt email de la Emirates prin care imi spuneau ca ma asteapta in Dubai intre 15 februarie si 15 martie pentru a doua etapa a interviurilor. La Blue Air, toata lumea stia ca am luat interviul de la Londra. Si, ca sa vezi cum sunt oamenii, nu toti s-au bucurat pentru mine. Eu am fost cinsitit cu ei: vreau concediu in perioada respectiva pentru ca ma duc la interviu. Nu am facut nici o ghidusie, nu m-am ascuns, am fost onest cu ei. Ce crezi ca mi-au facut? Nu au vrut sa-mi dea concediu. Mai mult, mi-au pus simulator in perioada dorita de mine, ca sa nu-l pot schimba. M-am dus la directorul de zbor, i-am spus ce se intampla, i-am aratat si email-urile trimise in care ii rugam, etc. Omul a fost foarte OK, m-a ajutat, astfel ca am facut schimb si m-am prezentat in Dubai.

Interviurile de acolo au durat 6 zile, dificile si foarte obositoare. Cred ca am slabit 4 kg in acea saptamana. In fiecare zi aveam cate un interviu, am fost intervievat fata in fata de vreo 7 persoane de la Emirates care m-au intors pe toate partile. In ultima zi, cand trebuia sa primesc raspunsul, iti dai seama ca tensiunea a atins cote maxime. Ma uitam pur si simplu in gol, priveam telefonul si asteptam sa sune. La un moment dat, a sunat. Am raspuns si am auzit cuvintele: “Mr. Ionita, I have good news for you! Felicitari, ati fost acceptat la Emirates!” Am inceput sa plang, m-am descarcat. Iti dai seama ca daca picam nu dadea prea bine. Nici printre fostii mei colegi, nici cu familia, prieteni, etc.

catalin-ionita-4

A fost un test greu pe care am zis ca trebuie sa-l trec, cu orice pret. Si am reusit! Dupa ce m-am mai calmat l-am sunat pe tatal meu, care era in India, si i-am spus. Aproape sa faca atac de cord, mai ales ca nu i-am zis despre interviurile din Dubai si ca m-am dus acolo. M-a felicitat si mi-a spus ca este mandru de mine. Apoi m-a sunat mama (inginer chimist, noi ii spunem “Doamna de Fier”), care aflase intre timp de la tata ce am realizat, aproape plangea de bucurie.

 

Pe ce aeroporturi iti place sa aterizezi?

Fara indoiala, Maldive este pe primul loc in preferintele mele.

aeroport-maldive

Aeroportul Male din Maldive (foto Wikimedia Commons)

 

Intr-un top al destinatiilor, pe care le-ai recomanda, care sunt primele trei?

Pe primul loc in topul preferintelor mele se afla Bangkok-ul (Thailanda), urmat de Las Vegas si Nisa.

 

Unde nu prea iti place sa zbori, ca destinatie?

Daca stau bine sa ma gandesc, Dakar (Senegal). Nu ma simt deloc confortabil acolo. Tantari, malarie, trebuie sa-ti dai cu tot felul de spray-uri sa te protejezi, etc. Apoi trebuie sa ai grija sa nu mananci ceva ce nu-ti pica bine pentru ca pe zborul de intoarcere nu te vei simti deloc OK.

Si daca tot am ajuns la capitolul culinar, peste tot pe unde ma duc incerc preparatele traditionale, specifice destinatiei respective, alaturi de bauturile tipice zonei. Daca ar trebui sa nominalizez destinatia mea culinara favorita, tot Bangkok-ul ar fi.

 

Ai trecere mai mare in fata fetelor pentru ca esti pilot?

Imi place sa cred ca fetele ma simpatizeaza ca persoana, nu ca job. Pentru ca, pana la urma, ies cu mine si cu felul meu de a fi, nu cu job-ul pe care-l am. De altfel, sunt unele cazuri in care prietenii ma tachineaza cu profesia mea si nu ma simt deloc confortabil.

Spre exemplu, daca iesim intr-un grup si eu nu le spun fetelor prezente – care nu ma cunosc – cu ce ma ocup, prietenii au imediat grija sa ma ia peste picior (in gluma, evident) si sa-mi spuna “pilotul”.

catalin-ionita-1

 

Pe langa aviatie, ce alte hobby-uri mai ai?

Sunt mort dupa sporturile de iarna. Imi plac la nebunie. Sa schiez, sa ma dau cu snowboard-ul, absolut tot ce tine de domeniul asta. Evident, la un moment dat vreau sa-mi iau si un avion mic, fix pe gustul meu, pentru zboruri de agrement.

 

Ce-ti lipseste cel mai mult in Dubai?

Pe langa familie si prieteni, verdeata! Daca va uitati la o poza cu apartamentul meu din Dubai Marina veti vedea ca verdele predomina. Iar cand vin in Romania, ma delectez cu preparatele culinare specifice pe care mama mi le pregateste cu multa dragoste: sarmale, ciorba de porc, mici, pastrama, etc.

aeroport-dubai

Aeroportul din Dubai (foto Wikipedia)

 

Cum arata o zi din viata ta ca pilot?

Cu putine exceptii, in seara dinaintea cursei imi pregatesc totul: camasa, costumul, imi pun tag-urile, zici ca sunt Robocop. Imi place sa le am aranjate pe toate pentru ca astfel pot dormi in plus dimineata.

Soferul vine sa ma ia cu 2 ore si 15 minute inaintea cursei. In general, eu ma trezesc cu 3 ore – 3 ore si 10 minute inainte sa decolez. Ma trezesc, pun cafeaua la foc, intru in dus si pana ies s-a facut si cafeaua. Beau cafeaua in timp ce ma imbrac si fumez trei tigari. Dupa care plec. Ajung la aeroport, fac formalitatile necesare, briefing-ul si ma urc in avion, unde ma ocup de checklist-uri, etc. Ajuns la destinatie, layover-ul (timpul petrecut acolo pana la urmatoarea cursa) este de minimum 24 de ore.

 

Care a fost cel mai lung zbor de pana acum la Emirates, fara escala?

Dubai – Sao Paulo. 15 ore si 15 minute la dus, respectiv 14 ore si 10 minute la intoarcere. Evident, am fost doua echipaje la bordul aeronavei si ne-am schimbat. In aceste conditii, zborurile de 4,5 ore pana la Bucuresti, atunci cand vin acasa, mi se par o plimbare in parc.

 

Daca ai avea un baiat, l-ai indruma sa fie pilot?

Evident ca mi-ar placea sa urmeze aceeasi cariera, dar nu l-as forta sa faca asta. Spre exemplu, tata nu mi-a spus niciodata ca vrea sa-i calc pe urme. La fel si fratele meu, mai mare cu 7 ani decat mine, nu m-a impins de la spate sa fac asta. A venit natural, iti dai seama ca nu aveam cum sa nu fiu pasionat de aviatie din moment ce aveam deja doi piloti in familie.

catalin-ionita-3

 

Ce sfaturi le dai celor care vor sa devina piloti?

Sunt doua perspective din care poti privi lucrurile. Daca vrei sa devii pilot doar pentru ca este cool sau pentru ca ai vazut ce face Denzel Washington cu avionul in filmul “Flight”, mai bine te lasi.

Daca insa esti pasionat de aviatie si vrei sa traiesti din meseria de pilot, sa-ti urmezi visul, atunci trebuie sa fii pregatit sa faci numeroase sacrificii. Sa stai departe de familie, de prieteni, sa muncesti mult, sa nu-ti pierzi cumpatul in situatii dificile, etc.

Si le mai recomand ceva: daca au posibilitatea, sa faca scoala in afara Romaniei. Este mult mai eficient acolo si termini mult mai repede, fara bataie de cap. La noi, cunosti situatia: birocratie, nepotisme, etc. Ajungi sa faci aici in 3 ani de zile ceea ce in afara ai face intr-un an. In plus, acolo ai alta deschidere dupa ce ai terminat cursurile.

avion-emirates-2

Boeing 777 pe Aeroportul Changi Singapore (foto Wikimedia Commons) 

Afla pe Aeronews.ro ce avioane a pilotat Catalin si ce si-ar dori sa piloteze, cum a evitat o furtuna zburand spre Sydney si cu ce controlori de trafic aerian nu s-a inteles in cursele sale.

NOTA: Preluarea informațiilor din acest interviu se poate face doar cu menționarea sursei – www.mihaijurca.ro

* Daca ti-a placut interviul cu Catalin, te astept cu un like pe facebook.com/Mihajurca.ro. Multumesc!

*Fii la curent cu postarile mele. Nu pierde urmatoarele ponturi!

banner-mobile
banner-mobile

10 Comments

  • Reply Andra 11/11/2013 at 18:29

    Felicitari!!! Asta da ambitie si incredere ca poti reusi atunci cand iti doresti!!

  • Reply Yildiz Bolat 12/11/2013 at 09:11

    La Etihad Airways, in Abu Dhabi, sunt mai multi. 3 dintre ei sunt in programul de cadet piloti, si acuma zboara ca First Officer. Au dat examene grele si s-au “batut” cu inca vreo 2000 de persoane pt 50 de locuri. Despre ei nu scrie nimeni nimic? Sau articolul este reclama la Emirates?

    • Reply Mihai Jurca 12/11/2013 at 09:25

      Amice. Este un articol despre un om. Nu este o reclama la Emirates. Daca cineva mananca branza si rosii la o masa, asta nu inseamna ca nu ii plac coacazele si sfecla.Nu puteam sa scriu aici despre 50 de persoane. De aia se numeste interviu. Pe logica ta, poate ca si la Tonga Airlines sunt piloti romani. Despre ei de ce nu am scris? 🙂

  • Reply Gabriela 12/11/2013 at 10:34

    Ii felicit pe toti romanii care au ajuns sa poarte cu mandrie si demnitate numele de roman in lume…stiu ca acolo in Dubai lucreaza multi romani- oameni de calitate prin care poate si Romania sa ajunga o tara cunoscuta in sens pozitiv….bravo romani frumosi di destepti..s-o tineti tot asa.

  • Reply Andreea I 12/11/2013 at 17:10

    Bravo lui! Fost coleg zboara acum pt fosta competitie! Ca fosta angajata EY si Blue Air, ii urez succes si il felicit pt ambitie! Abia acum face aviatie.

  • Reply Georgiana E. 01/12/2013 at 16:37

    Felicitari pilotului pentru performanele obtinute si felicitari jurnalisturi pentru acest interviu superb!

  • Reply Cristian 04/01/2014 at 16:54

    Ma bucur ca un roman de numai 28 de ani a ajuns sa inalte la cer, avioanele unei companii ca Emirates..mi s-a facut pielea gaina cand am citit articolul !!!
    Iti doresc multe zboruri fara incidente !!!

  • Reply mihaela 15/02/2014 at 18:30

    Felicitari domnule Ionita! Ati realizat ceva de care sa fiti mandru! Am prieteni piloti si toti au admiratia mea. Cu totii sunteti niste oameni care au o meserie grea, dar pe care o practicati bine, cu pasiune, daruire si seriozitate. Va doresc succes!

  • Reply Name * 05/05/2014 at 15:03

    Domnule Ionita,
    felicitari pentru frumoasele realizari si va doresc zboruri placute!
    Mi-ar placea sa va mai intreb cateva lucruri despre aceasta activitate!
    Daca sunteti deschis unui dialog pe aceasta tema, cu respect, astept o contactare din partea dumneavoastra pe adresa de mail: che_cata@yahoo.com
    Va multumesc!

  • Reply darius 09/08/2015 at 13:49

    Imi poate da cineva adresa de facebook a domnului Ionita?

  • Leave a Reply